نتیجه نهایی انتخابات عراق: مقتدی صدر برنده است

این روحانی شیعه عراقی مدتها است که از جمهوری اسلامی ایران فاصله گرفته است

جناح حامی مقتدی صدر ۷۳ کرسی از کل ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را به دست آورده است-AHMAD AL-RUBAYE / AFP

نتایج نهایی انتخابات عراق که روز سه‌شنبه از سوی کمیسیون انتخابات آن کشور اعلام شد، پیروزی هوادارن مقتدی صدر را تایید کرد.

به گزارش اسوشیتدپرس، جناح حامی این روحانی شیعه، ۷۳ کرسی از کل ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را به دست آورده است.

مقتدی صدر که زمانی حامی و مورد حمایت جمهوری اسلامی بود، اخیرا فاصله زیادی از تهران گرفته است.

حزب سنّی محمد حلبوسی، رئیس کنونی پارلمان عراق، با ۳۷ کرسی دوم شد، و حزب دموکرات کردستان ۳۱ کرسی به دست آورد.

بر اساس نتایج نهایی اعلام شده، جناح‌های حامی ایران که ادعای تقلب در انتخابات داشتند، دوسوم کرسی‌های خود را در این انتخابات از دست دادند.

حزب اتحاد فتح که نماینده شبه‌نظامیان حشد‌الشعبی  وابسته به جمهوری اسلامی بود، تنها ۱۷ کرسی به دست آورد، در حالی که تا پیش از این ۴۸ کرسی در اختیار داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعه گذشته، صدها تن از هواداران احزاب شیعه بازنده در انتخابات اخیر مجلس در نزدیکی منطقه سبز بغداد تجمع کردند و در تظاهراتی خواستار ابطال نتایج انتخابات شدند. تحصن‌های اعتراضی حامیان احزاب شیعه بازنده، ازجمله ائتلاف فتح، سازمان بدر، عصائب اهل‌حق، کتائب حزب‌الله عراق، جریان حکمت ملی، ائتلاف نصر و ائتلاف دولت قانون در نزدیکی منطقه سبز بغداد وارد دومین ماه خود شده است و معترضان خواستار ابطال نتایج انتخابات اخیر مجلس هستند که در آن «جریان صدر» به رهبری مقتدی صدر به پیروزی چشمگیری دست یافته است.

کمیته سازمان‌دهی تظاهرات و تحصن‌ها در رد نتایج انتخابات مجلس، روز جمعه گذشته با نشر بیانیه‌ای اعلام کرد که کمیسیون مستقل انتخابات برخلاف این‌که میزان فساد آن با گذشت زمان آشکارتر می‌شود، پیوسته اعلام نتایج نهایی انتخابات را به‌تعویق می‌اندازد. در این بیانیه، معترضان همچنان خواستار تعلیق کار «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق و اخراج وی از کشور شده‌اند و از سازمان ملل متحد خواستند تمام کادرهای نمایندگی خود در عراق را با افراد دیگری جایگزین کند.

مقتدی صدر روز جمعه گذشته در توییتی اعلام کرد که یک شاخه مسلح وفادار به خود موسوم به «یوم‌الموعود» را منحل می‌کند و دفتر مرکزی آن را می‌بندد.

روحانی شیعه عراقی پیشتر هم پاکسازی اعضای بی‌انضباط گروه‌های شبه‌نظامی را خواستار شده و گفته بود که گروه‌های غیردولتی باید سلاح‌های خود را تحویل دهند.

شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران متهم‌ شده بودند که روز هفتم نوامبر با پهپاد به جان مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، سوءقصد کرده‌اند. این گروه‌ها که در انتخابات مجلس در ماه اکتبر، نتیجه را واگذار کرده و بسیاری از کرسی‌های خود را از دست داده‌اند، با این ادعا که تقلب شده است، در خیابان‌های بغداد تجمع‌هایی برگزار کردند که با برخورد نیروهای امنیتی عراق مواجه شد.