مقتدی صدر شاخه نظامی پیرو خودش را منحل می‌کند

این روحانی شیعه عراقی روز پنجشنبه هم خواستار تصفیه گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران شده بود

طرفداران مقتدی صدر در عراق- AHMAD AL-RUBAYE / AFP

مقتدی صدر روز جمعه در توییتی اعلام کرد که یک شاخه مسلح وفادار به خود موسوم به «یوم‌الموعود» را منحل می‌کند و دفتر مرکزی آن را می‌بندد.

به گزارش الشرق‌الاوسط، این روحانی شیعه عراقی روز پنجشنبه هم تصفیه اعضای بی‌انضباط گروه‌های شبه‌نظامی را خواستار شده و گفته بود که گروه‌های غیردولتی باید سلاح‌های خود را تحویل دهند.

بنا بر این گزارش، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران متهم‌اند که روز هفتم نوامبر با پهپاد به جان مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، سوءقصد کرده‌اند. این گروه‌ها که در انتخابات مجلس در ماه اکتبر، نتیجه را واگذار کرده و بسیاری از کرسی‌های خود را از دست داده‌اند، با این ادعا که تقلب شده است، در خیابان‌های بغداد تجمع‌هایی برگزار کردند که با برخورد نیروهای امنیتی عراق مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدر روز پنجشنبه در بخشی از اظهارات خود خطاب به این گروه‌های معترض که در چارچوب حشدالشعبی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، گفت: «آنچه شما در حال حاضر انجام می‌دهید، تاریخچه شما را لکه‌دار و جدایی شما از مردم را بیشتر می‌کند.»

گفته‌های مقتدی صدر با انتقاد شدید رسانه‌های تندروی جمهوری اسلامی ایران، به‌خصوص پایگاه‌های خبری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روبه‌رو شد.

رهبر جریان صدر که گروه‌های مورد حمایتش در انتخابات اخیر پیروزی چشمگیری کسب کرده‌اند، احتمالا در تشکیل دولت آینده عراق نقش زیادی ایفا خواهد کرد.