نقش رئیس جمهور چین در سرکوب اویغورها

فشارهای دولت چین بر اویغورها بر اساس دستورات رئیس‌جمهوری چین، اجرا می‌شود

برخی کشورها ازجمله ایالات‌متحده آمریکا، کانادا و استرالیا، چین را به ارتکاب نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت متهم می‌کنند-YASIN AKGUL / AFP

مجموعه‌ای از اسناد تازه فاش شده از ارتباط مستقیم سخنان رهبر حزب کمونیست چین و پروژه‌های بازآموزی و کوچ اجباری مردم اویغور در استان سین کیانگ این‌ کشور پرده بر‌داشته‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی این اسناد که به نام «اسناد سین کیانگ» معروف شده‌اند، نشان می‌دهند که فشارهای دولت چین بر مردم اویغور در راستای دستورات شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، اجرا می‌شود. این اسناد متکی بر مجموعه‌‌ای از فایل‌های دیجیتال است که اخیرا در «تریبونال اویغور» به بیرون درز کرد که در سپتامبر امسال در لندن برگزار شد.

نخستین بار نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۹ به این گزارش‌ها اشاره کرد. اما فایل‌های تازه حاوی اطلاعات جدیدی است که تاکنون پنهان بوده است.

این اسناد در ۵۱ صفحه نشان می‌دهند که چگونه دولت چین برای کنترل انفجار جمعیتی اویغورها و نیز تنبیه این مردم برنامه‌ریزی می‌کند. این اسناد شامل سه سخنرانی از شی جین‌پینگ، دبیر کل حزب کمونیست چین است.

بر اساس این اسناد تقریبا تمامی این اطلاعات مهر اسناد محرمانه دارند و مطالبی بسیار حساس و کلیدی درباره خط‌مشی دولت چین درباره استان سین کیانگ را فاش می‌کنند.

سه سخنرانی رئیس‌جمهوری چین درباره مسئله اویغورها مهر «فوق سری» دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر پایه این اطلاعات بالاترین مقام‌های حزب کمونیست چین به‌طور مستقیم دست‌اندرکار ارائه دستوراتی برای دست بردن در توازن جمعیتی مردم «هان» و مردم «اویغور» در استان سین کیانگ بودند و طرح‌های بازآموزی و کوچ اجباری مردم بر اساس این رهنمودها اجرا می‌شود.

این اسناد می‌گویند سه میلیون کشاورز اویغور به کارهای تمام‌وقت فرستاده شدند چرا که مقام‌ها بر این باورند که این مردم کار زیادی ندارند که انجام بدهند و در نتیجه  به‌سادگی خوراک تبلیغ‌های مذهبی می‌شوند.

مطابق این اسناد، رئیس‌جمهوری چین می‌گوید کسی که شغلی ندارد مسئله‌‌ساز است و شرکت‌های چینی باید با به‌کار گرفتن این افراد به در‌هم‌تنیدگی قومی در کشور کمک کنند و فضایی را شکل دهند که در آن کارگران در برابر افراط‌گری مذهبی ایمن شوند.

شی جین‌پینگ همچنین از «شرکت ساختمانی و تولیدی سین کیانگ» خواسته است نقشی فعال‌تری بر عهده بگیرد و با بهینه‌سازی منابع جمعیتی و اسکان دادن مردم در مکان‌های جدید به حل مشکل کمک کند.

رئیس‌جمهوری چین در سندی از «امنیت جمعیتی» و «تناسب جمعیتی» به‌عنوان بنیان‌های مهمی برای ثبات و صلح درازمدت سخن گفته است.

«تریبونال اویغور» در لندن این اسناد را برای بررسی و راستی‌آزمایی به سه پژوهشگر دانشگاهی داده است و این سه پژوهشگر اسناد را معتبر ارزیابی کرده‌اند.

دکتر ژنز یکی از این سه پژوهشگر می‌گوید آنالیز این اسناد نشان می‌دهد که میان گفته‌های مقام‌های دولتی و خط‌مشی‌هایی که علیه اویغورها به اجرا گذاشته‌ شده است رابطه‌ای روشن نمایان است که پیش‌تر از چشم‌ها پنهان مانده بود.

در یکی از این سخنرانی‌ها شی جین‌پینگ می‌گوید: «این مردم هنگامی‌که دست به ارتکاب جرائم و «خشونت‌های تروریستی» می‌زنند اغلب به‌دلیل مقاومت خیره‌سرانه جانشان را از دست می‌دهند. برخی افراد، حتی کل خانوارها، به جنایتکارانی بدل می‌شوند که از هیچ‌چیزی پروا ندارند.»

و درجایی دیگر می‌گوید: «افراط‌گرایی مذهبی تجسم خطرهای بیمارگونه برای نوع بشر است و نیاز است مردم در برابر آن «درمان» و «ایمن‌» شوند.»

برخی کشورها ازجمله ایالات‌متحده آمریکا، کانادا و استرالیا، چین را به ارتکاب نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت متهم می‌کنند.