نماینده مجلس: این ۳۰ فیلم اکران شوند، وزیر ارشاد را احضار می‌کنیم

تهیه‌کننده سینما خطاب به بیژن نوباوه: شما نماینده مردم نیستید، وزیر ارشاد هم این‌کاره نیست.

تسنیم

بیژن نوباوه، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، وزیر ارشاد را تهدید کرد و گفت که در صورت اکران «۳۰ فیلم مسئله‌دار» به مجلس احضار خواهد شد.

فیلم‌هایی که بیژن نوباره از آن‌ها سخن می‌گوید، از شورای نمایش سازمان سینمایی پروانه نمایش گرفته‌اند؛ با این حال نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مدعی است که در این فیلم‌ها «ارزش‌های اخلاقی، انقلابی و ملی» زیر سوال رفته است. او با بیان اینکه اگر این فیلم‌ها اکران شوند، وزیر ارشاد به مجلس احضار خواهد شد، گفت: «این فیلم‌ها در دولت قبل مجوز نمایش گرفته‌اند و مجوز آن‌ها مربوط به دولت فعلی نیست.»

بیژن نوباوه که به‌تازگی با حکم محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، به‌عنوان یکی از اعضای شورای نمایش سینما انتخاب شده، می‌گوید که در جلسات شورا شرکت نکرده است و اگر این وضع ادامه پیدا کند، در جلسات بعدی هم حاضر نخواهد شد.

اکران فیلم «شهر گربه‌ها» برای گروه سنی کودک و نوجوان در سینماهای ایران با انتقاد و واکنش شدید برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌های حکومتی مواجه شده است زیرا در این فیلم، چند صحنه‌ موزیکال و رقص وجود دارد. خبرگزاری فارس با راه‌اندازی کارزاری توقف اکران این فیلم را خواستار شده و محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر (اصفهان)، نیز هم‌زمان با اعتراض‌ کشاورزان در اصفهان، بدون اینکه به مطالبات کشاورزان حوزه انتخابیه خود اشاره‌ای کند، در صحن علنی مجلس به اکران فیلم «شهر گربه‌ها» اعتراض کرده است. حالا هم بیژن نوباوه گفته است که در صورت ادامه روند فعلی، در جلسه‌های شورای نمایش شرکت نخواهد کرد. او از ۳۰ فیلمی که آن‌ها را «مسئله‌دار» خوانده نام نبرده است اما به نظر می‌رسد اشاره او متوجه اغلب فیلم‌های در نوبت اکران است که مورد تایید او و هم‌فکرانش نیست.

روزنامه همشهری به نقل از یک منبع آگاه در سازمان سینمایی گزارش داده که رئیس سازمان سینمایی در جلسه با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گفته است: «اگرچه سازمان سینمایی الان با انبوهی از تولیدات دپو شده مواجه است که باید مشکلات و مسائل آن‌ها مدیریت شود، در دولت جدید هیچ مجوزی برای ساخت فیلم‌های سخیف و مبتذل صادر نمی‌کنیم.»

گفته‌های بیژن نوباوه در میان سینماگران هم واکنش‌هایی را به دنبال داشته است؛ به‌خصوص تهیه‌کنندگانی که امیدوار بودند با کم شدن آمار ابتلا به کرونا و رونق سینماها، فیلم‌های خود را اکران کنند، حالا احتمال می‌دهند که با ممنوعیت‌های جدید مواجه شوند.

محمدحسین فرح‌بخش، تهیه‌کننده باسابقه سینما، یکی از سینماگرانی بود که در واکنش به صحبت‌های بیژن نوباوه خطاب به او گفت: «در شهر تهران که باید ۱۰ میلیون رای جمع می‌شد، شما تنها با ۷۰۰ هزار رای به مجلس وارد شدید. آیا می‌دانید که اگر به تمام نامزدها اجازه حضور می‌‌دادند یا اگر در آن ائتلاف و لیست حضور نداشتید و به صورت فردی شرکت می‌کردید، قطعا در فهرست منتخبان قرار نداشتید؟»

این تهیه‌کننده سینما در ادامه یادداشت خود آورده است: «آقای نوباوه! من معتقدم که شما نماینده واقعی مردم نیستید چون فکر می‌کنید که در این مملکت کودتا شده و یک رژیمی رفته و رژیم دیگری به جای آن‌ها آمده است که می‌گویید این ۳۰ فیلم مسئله‌دار متعلق به دولت قبل است و حالا این دولت فعلی آمده است و باید جلوی نمایش آن‌ها را بگیرد. آن هم با القابی در شان خودتان که به این فیلم‌ها می‌‌بندید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدحسین فرح‌بخش با اشاره به تهدید وزیر ارشاد از سوی این نماینده مجلس افزود: «آقای نوباوه! من مشکل اصلی را نه شخص شما بلکه وزیر ارشاد می‌‌دانم که این‌‌کاره نیست. آقای خزاعی با وجود اینکه تهیه‌کننده‌اند، اصلا به درد این کار نمی‌‌خورند چون اگر این‌کاره بودند که این انتصاب‌ها به آن‌ها تحمیل نمی‌‌شد.»

پیش‌تر، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در برنامه پیشنهادی خود برای وزارت ارشاد مدعی شد که از ۷۷ فیلم رصد و تحلیل‌شده، ۵۹ فیلم «مروج سبک زندگی غیراسلامی ایرانی و تخریب‌کننده انقلاب اسلامی»، ۶۱ فیلم «ارائه‌کننده تصویر مثبت از زن بی‌حیا»، ۵۰ فیلم «سیاه‌نما و ناامیدکننده»، ۶۰ فیلم «مروج وادادگی و تحقیر ملی» و ۵۵ فیلم «القاکننده واگرایی دینی و ملی و قانون‌گریزی و نمایش ناکارآمدی نهاد‌ها» بوده‌اند.

بیشتر از فرهنگ و هنر