توافق فرانسه و بریتانیا برای دشوار کردن مسیر عبور پناهجویان از کانال مانش

قاچاقچیان انسان هزینه‌ها را پایین آورده‌اند و افراد بیشتری جان خود را به خطر می‌اندازند

امدادگران پناهجویان را از قایقی در کانال مانش نجات می دهند -  BEN STANSALL / AFP

انگلستان و فرانسه با امضای یک قرارداد ۳۱.۴ میلیون یورویی (۲۸.۲ میلیون پوند) توافق کردند در کاهش تعداد مهاجران غیرقانونی از طریق کانال مانش تلاش کنند.

پریتی پاتل، وزیر کشور و جرارد دارمانین، همتای فرانسوی‌ وی، گفتند قصد دارند با افزایش نیروهای پلیس و استفاده از پهپاد، عبور از این مسیر غیرقانونی را که امسال بیش از هشت هزار نفر از آن استفاده کردند، دشوارتر کنند.

در راستای این توافق، تعداد نفرات پلیس فرانسه که در نوار ساحلی ۱۵۰ کیلومتری این کشور گشت‌زنی می‌کنند دو برابر خواهد شد و تجهیزات نظارتی و کنترلی از جمله پهپاد، رادار، دوربین‌های عکاسی و دوربین‌های پیشرفته شکاری، افزایش خواهند یافت.

خانم پاتل روز شنبه در سخنان خود در دفتر امورخارجه با ستایش از «همکاری اطلاعاتی مشترک» بین دو کشور، این که «فرانسوی‌ها بیش از پنج هزار مهاجر را از ورود غیرقانونی به بریتانیا منع کردند» دلیل این همکاری دانست.

او گفت: «این بسته توافقی جدید که امروز با همتای فرانسوی خود، وزیر داخلی فرانسه، امضا کردم عملا موجب افزایش دوبرابری حضور پلیس در سواحل فرانسه خواهد شد و سرمایه‌گذاری در تجهیزات نظارتی و فناوری نظیر رادارهایی را که به کمک مجریان قانونی می‌آید، بیشتر خواهد کرد. در همین راستا حالا ما در تشدید امنیت مرزی خود با یکدیگر همکاری می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزارت کشور، افزایش تجهیزات فناوری اقدامی برای کمک به فرانسه است تا با اعزام پلیس به مکان‌های صحیح، مهاجران را شناسایی، و آنها را پیش از آغاز سفر متوقف کند.

پاتل البته مشخص نکرد چه تعداد افسر بیشتر به مجموعه افزوده خواهد شد و تنها تاکید کرد که توافقنامه جدید در تعداد مهاجرانی که از کانال عبور می‌کنند «تفاوت ایجاد خواهد کرد.»

او گفت: «تعداد افرادی که از این مسیر عبور می‌کنند به شدت افزایش یافته است که عمده دلیل آن هوای خوب امسال در انگلستان و این واقعیت است که قاچاقچیان انسان، هزینه‌ها را پایین آورده‌اند که به این معنی است که افراد بیشتری جان خود را به خطر می‌اندازند.»

پاتل افزود: «نباید فراموش کنیم که پدیده مهاجرت غیرقانونی به یک دلیل اساسی هنوز وجود دارد و آن هم وجود گروه‌های خلافکار یا همان قاچاقچیان انسان است که از این راه تجارت می‌کنند.»

امسال تعداد کسانی که در قایق‌های کوچک از کانال مانش عبور کردند به شدت افزایش یافته و از هشت هزار نفر هم فراتر رفته است. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری پی‌ای، در سال ۲۰۱۹ این تعداد، یک هزار و ۸۳۵ نفر بوده است. از طرفی با وجود این که نزدیک شدن به ماه‌های سرد زمستان، شرایط آب‌وهوایی را به تدریج بدتر می‌کند، نیروهایی محافظ مرز بریتانیا هنوز هم درگیر مهاجرانی هستند که از شمال فرانسه در این راه پر مخاطره به آب می‌زنند.

اعلام این توافقنامه، انتقاد یکی از مسئولان موسسات خیریه را در پی داشت که آن را «نشانه شکست کامل» دانست. بلا سانکی، مدیر موسسه انساندوستانه «یاری به زندانیان»، گفت: «این آمار و ارقام به هیچ وجه توجیه‌کننده شکست در انجام اقداماتی نیست که می‌بایست برای ایجاد مسیر قانونی و امن ورود به بریتانیا از شمال فرانسه انجام شوند تا دیگر شاهد عبور از این راه پرخطر و مرگ کودکان نباشیم.»

به‌تازگی یک گزارش نشان داد که از سال ۱۹۹۹ تاکنون نزدیک به ۳۰۰ مرگ مرتبط با عبور از مرز از طریق یا در کانال مانش رخ داده است. این گزارش که از سوی مائل گالیسون، از سازمان حقوق‌بشری فرانسوی گیستی تهیه شد، شکل‌گیری امنیت مرزی اطراف «نوار داور» را «تاریخچه‌ای از مرگ» توصیف کرده است.

توافق جدید شامل اقداماتی برای کمک به سکونت مهاجران در فرانسه و نیز افزایش تدابیر امنیتی در بنادر شمالی و غربی این کشور است. این توافق بر پایه مقررات توافق‌شده قبلی بنا شد که به گفته وزارت کشور، باعث شدند عبور از مرز از ۴۱ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۶۰ درصد در هفته‌های اخیر افزایش یابد.

خانم سانکی تاکید کرد که این توافقنامه «خطرناک» هرگز «تاثیر قابل توجهی» نخواهد داشت. وی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «این یک نمونه از اقدامات خانم پاتل در دور ریختن پول مالیات‌دهندگان در راه همان اصولی است که نشان داده است هیچ احتمالی برای تاثیرگذاری برچنین امور خطرناکی ندارد.»

© The Independent

بیشتر از جهان