قطر نخل‌های ایران را پس فرستاد

گواهی بهداشتی نخل‌ها در قطر تایید نشد

رکنا

در روزهای میانه آبان ۱۴۰۰، تصاویری در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد که نشان می‌داد نخل‌های شهرستان دشتستان استان بوشهر از ریشه درآمده و در حال انتقال به مکانی دیگرند. این تصاویر ابتدا با انکار و بهانه‌تراشی مسئولان مواجه شد اما در نهایت رئیس انجمن خرما با تایید اینکه کشورهای کویت و قطر خریدار این درخت‌ها بوده‌اند، اعلام کرد که قطر از این نخل‌ها برای توسعه فضای سبز مربوط به جام‌جهانی فوتبال استفاده می‌کند.

حالا تنها پس از چند هفته، محسن رشیدفرخی، رئیس انجمن خرما، خبر داده است که قطر نخل‌های ایران را نخواسته و آن‌ها را پس فرستاده است. او البته از این اتفاق استقبال کرد و به ایلنا گفت:‌ «صادرات نخل با هر عنوانی از اساس اشتباه بود. نخل‌ جزو سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شود. من بازگشت آن‌ها با هر عنوانی را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم پرونده این مسئله همین‌جا با هر میزان ضرروزیانی‌ که به منابع طبیعی و محیط زیست کشور وارد کرده است، بسته شود.»

با این حال این عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی استان کرمان افزود: «ممکن است درصدی از این نخل‌ها نجات پیدا کنند اما نه تمام آن‌ها؛ چرا که مدت زمان زیادی است از ریشه درآمده‌اند و در گمرک ایران و قطر بلاتکلیف بوده‌اند.»

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در توجیه اتفاق عجیب صادرات نخل‌های بوشهر گفته بود:‌ «نخل‌های صادراتی جزو ذخایر ژنتیکی ایران نبوده‌اند و صادرات نخل در سال‌های اخیر به هیچ‌وجه ممنوع نبوده است. تنها صادرات ارقامی از نخل از جمله خاصویی، شکر و کبکاب که جزو ذخایر ژنتیکی کشورند، ممنوع است.» او همچنین مدعی شده بود که نخل‌های صادراتی مسن بودند و قابلیت تکثیر در کشور مقصد را نداشتند.

ارزیابی‌های گمرک نشان داد که هر نخل حدود ۳۰۰ دلار فروخته شده است؛ در حالی که به نخلداران بابت هر نخل بین یک میلیون و ۵۰۰ تا سه میلیون و ۵۰۰ تومان پرداخت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رشید فرخی درباره اینکه چرا قطر نخل‌ها را پس فرستاده است، گفت: «قطر گواهی‌ بهداشتی این نخل‌ها را تایید نکرد. آن‌ها بر این باورند که در گواهی‌ بهداشتی نخل‌ها تغییراتی اعمال شده است. هنوز مشخص نیست گواهی‌های بهداشتی بر چه اساسی و با چه نظارتی صادر شده‌اند.»

این فعال اقتصادی هشدار داد: «اگر خروج نخل‌ها ادامه داشته باشد، بر میزان تولید و صادرات خرمای ایران تاثیر مستقیم می‌گذارد؛ بنابراین اگر باز هم این موارد را شاهد باشیم، به‌عنوان مدعی‌العموم ورود خواهیم کرد.»