اعضای شورای شهر یزد معترضان اصفهانی را به رفتار غیرقانونی متهم کردند

سازمان‌های حقوق بشری از دستگیری ۲۱۴ نفر در اعتراض‌های روزهای اخیر اصفهان خبر داده‌اند

ایندیپندنت فارسی

در ادامه واکنش‌های مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به اعتراض‌های ناشی از بحران آب در اصفهان، اعضای شورای شهر یزد نیز علیه معترضان اصفهانی بیانیه صادر کردند. آنان در این بیانیه با اعلام «قریب به ۵۰ مرتبه» شکسته شدن خط لوله انتقال آب زاینده‌رود، معترضان کم‌آبی را «عده‌ای بی‌اعتنا به منطق صحیح برخورد با مشکلات کم‌آبی کشور» خواندند و آنان را به «رفتار غیرقانونی» که زمینه «سوء‌استفاده بدخواهان» را فراهم می‌کند، متهم کردند.

کنشگران محیط‌ زیست و تحلیلگران بارها هشدار داده‌اند که مدیریت‌ غیراصولی و ناکارآمد در استفاده از منابع آبی و توزیع آن می‌تواند زمینه‌ساز اختلاف میان اقوام و استان‌ها در ایران شود. نمونه بارز این اختلاف‌ها که این روزها مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز در حال دامن زدن به آن‌اند، اختلاف میان ساکنان اصفهان و یزد سرِ خطوط انتقال آب است.

کشاورزان اصفهانی که در سال‌های اخیر به دلیل بحران آب، حدود نیمی از زمین‌های زراعی و محصولات خود را از دست داده‌اند، از دولت پرداخت حقابه خود را طلب کرده‌اند. آنان در ماه‌های اخیر بارها مقابل استانداری اصفهان تجمع مسالمت‌آمیز برگزار کردند اما هیچ پاسخ روشنی نگرفتند.

آخرین تحصن آنان که حدود ۲۰ روز طول کشید، از هفته‌‎های پایانی آبان ۱۴۰۰ شروع شد. آنان بر بستر خشک رودخانه زاینده‌رود چادر زدند و اعلام کردند تا زمانی که به مطالباتشان رسیدگی نشود، آنجا می‌مانند اما در شامگاه چهارشنبه (سوم آذر)، نیروهای امنیتی با حمله به کشاورزان معترض چادرهای آنان را آتش زدند و برخی را دستگیر کردند.

در پی این اقدام، کشاورزان اصفهانی به همراه دیگر شهروندان معترض صبح روز جمعه (۵ آذر) در محدوده پل خواجو و بر بستر خشک رودخانه زاینده‌رود تجمع‌ کردند. پاسخ حکومت به آنان پرتاب گاز اشک‌آور، شلیک گلوله، ضرب‌وشتم و دستگیری بود و گزارش سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهد که موج دستگیری‌ها در اصفهان همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، ۱۹ نفر از مجروحان اعتراض‌ها در بخش‌ چشم‌پزشکی مراکز درمانی بستری‌اند و حال دو نفر آنان نامساعد گزارش شده است. همچنین دست‌کم ۲۱۴ نفر تاکنون دستگیر شده‌اند که ۱۳ نفر از  آنان کودک‌اند.

بیشتر بازداشت‌شدگان ابتدا به مقر سپاه صاحب‌الزمان واقع در بلوار صفه یا پایگاه بسیج قدوسی واقع در خیابان گلزار جنوبی منتقل شده‌اند. تعدادی از این شهروندان با اخذ تعهد و ضبط مدارک شناسایی تا ساعات پایانی شب آزاد شدند و حدود ۱۵۰ تن نیز به محل‌های دیگری از جمله زندان اصفهان، زندان خمینی‌شهر و ندامتگاه زنان اصفهان انتقال یافتند؛ با این‌ حال هنوز محل نگهداری برخی از بازداشت‌شدگان مشخص نیست.

با توجه به اینکه حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا، تایید کرده است که عوامل اطلاعاتی نامحسوس یگان ویژه ۶۷ نفر را با عنوان اتهامی «محرکان اصلی اعتراض‌ها» بازداشت کرده‌اند، احتمال داده می‌شود این افراد در بندهای امنیتی زندان‌ها نگه داشته شده باشند.

با وجود اینکه عکس‌ها و ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تعدادی از معترضان در حمله نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند، محمدرضا میرحیدری، فرمانده انتظامی اصفهان، در تلویزیون حکومتی مدعی شده است که برخی معترضان تفنگ ساچمه‌ای و کلت کمری داشته‌اند. او همچنین اعتراف کرد که نیروی انتظامی برای سرکوب معترضان از سپاه و بسیج کمک گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معترضان در جریان این تجمع شعارهایی چون «تا آب نیاد تو رودخونه، برنمی‌گردیم به خونه»، «نترسید! نترسید! ما همه با هم هستیم!»، «ننگ ما! ننگ ما! پلیس الدنگ ما!» و «مرگ بر دیکتاتور!» سر داده‌ بودند.

در روزهای اخیر پیمان فیروزنیا، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی، اعلام کرده است که سطح زیر کشت استان اصفهان در ۱۰ سال گذشته حدود ۳۵۰ هزار هکتار بوده اما در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است بنابراین در این مدت، ۱۵۰ هزار از اراضی زیرکشت استان اصفهان از بین رفته‌اند و از دست رفتن زمین‌های زراعی در سال‌های اخیر  بسیاری از کشاورزان استان اصفهان را با مشکلات اقتصادی و چالش تامین مخارج زندگی مواجه کرده است.