شوک به کشتی ایران

سایه «باید ببازی» بالای سر نابغه کشتی ایران

عکس از همشهری آنلاین

ورزش ایران روزهای متفاوتی را پشت سر می‌گذارد؛ در حالی که کم‌تر از یک‌سال دیگر تا شروع مسابقات المپیک توکیو ۲۰۲۰ باقی مانده است، تیم‌ها و ورزشکاران ایرانی در تلاش و رقابت برای راه‌یابی به این رویداد بزرگ ورزشی هستند. رویدادی که به تعبیری «قیامت» ورزش دنیاست. حضور تمام بزرگان رشته‌های مختلف ورزشی در رویدادی که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود المپیک را بدل به سنگ محکی اساسی‌ برای تعیین عیار ورزش هر مملکت کرده است. ماه‌های پیش رو مهم‌ترین دوران ورزشی بیشتر ورزشکاران است؛ اکثر مسابقات تا پیش از المپیک حکم انتخابی برای این رویداد بزرگ ورزشی را دارند و بی‌شک اهمیت هر رویدادی در این مقطع بیش از قبل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسابقات کشتی قهرمانی جهان نیز از این قاعده مستثنی نیست. این مسابقات که هرسال در همین وقت‌های سال برگزار می‌شود، معیاری مناسبی برای ورزشکاران این رشته است تا در فاصله یک‌سال مانده به المپیک توان خود را بیازمایند. شکی نیست که اصلی‌ترین امیدهای ایران برای کسب مدال از این مسابقات رشته کشتی‌ست. ایرانی‌ها در ادوار المپیک همواره مدعی کسب مدال از این مسابقات بوده‌اند. امسال هم با حضور «حسن یزدانی» نابغه وزن ۸۶ کیلو کشتی آزاد انتظارات برای کسب مدال طلای این وزن بسیار بالاست. شکی در توانایی‌های حسن یزدانی نیست. او می‌تواند بازهم به مدال المپیک برسد اگر موانع غیرورزشی این فرصت را از او دریغ نکند. همین یکی دو روز پیش بود که خبر آمد کشتی‌گیر اسرائیلی وزن ۸۶ کیلو کشتی آزاد یعنی «یوری کلاشینکف» روسی‌الاصل در مسابقات قهرمانی جهان شرکت خواهد کرد و احتمال رویارویی این کشتی‌گیر اسرائیلی با حسن یزدانی بسیار زیاد است. یوری کلاشینکف پیش از این هم باعث شد تا ماجرای باخت تعمدی «علیرضا کریمی» به صدر خبرها بیاید. در مسابقات امیدهای جهان، لهستان ۲۰۱۷، علیرضا کریمی در حین مسابقه با حریف روس خود در حالی که از این حریف پیش بود و می‌توانست با پیروزی بر سکوی امیدهای جهان بیاستد، ناگهان از کنار زمین صدای مربی خود را شنید که می‌گفت: «علیرضا باید ببازی». علیرضا کریمی هم ناچار به شکست شد و هیچ‌گاه اندوه چشم‌هایش وقتی ناگزیر به «فیتیله‌پیچ» شدن برابر حریف روس بود از یاد کشتی‌دوستان نمی‌رود. ماجرای باخت این کشتی‌گیر جوان بازتاب‌های فراوانی به دنبال داشت آن‌چنان که نخست وزیر اسرائیل نیز در پیامی ویدیویی به این شکست واکنش نشان داد.

حالا یوری کلاشینکف اسرائیلی با آمادگی بیشتر از دوسال قبل می‌خواهد در مسابقات قهرمانی جهان شرکت کند. جایی که تمام بزرگان وزن ۸۶ کیلو جهان در آن حضور خواهند داشت از جمله حسن یزدانی. هیچ بعید نیست که یک‌بار دیگر این کشتی‌گیر اسرائیلی طبق قرعه برابر حریف ایرانی حاضر شود. دیداری که می‌تواند از همین حالا برای این کشتی‌گیر اسرائیلی یک پیروزی زودتر از موعد باشد و برای نابغه کشتی ایران تلخ‌ترین شکست. شکستی که حتی فکر کردن به آن می‌تواند تمام انگیزه‌های یک قهرمان را برای سال‌ها از بین ببرد. اگر این‌بار و در مسابقات معتبری چون قهرمانی جهان چنین اتفاقی برای تیم ایران و مهم‌ترین کشتی‌گیر این سال‌های کشور یعنی «حسن یزدانی» بیفتد، بی‌شک نگاه ورزش جهان و مهم‌تر از همه کمیته جهانی المپیک به این واقعه متفاوت از قبل خواهد بود. امروز نگاه ورزش دنیا به این مسئله سیاسی در ورزش ایران متفاوت شده است؛ پس از اینکه فدراسیون بین‌المللی جودو به ماجرای «سعید مولایی» و شکست‌های عمدی او در مسابقات مختلف و مهم‌تر از همه مسابقات قهرمانی جهان توکیو، ورود کرد و با ارسال پرونده‌ باخت‌های عمدی سعید مولایی به کمیته ملی المپیک، ورزش ایران را در مخمصه‌ای عجیب برد. اگر کمیته ملی المپیک نسبت به گزارش فدراسیون بین‌المللی جودو اقدامی انجام دهد این اقدام شاید به حذف کامل تیم ایران در تمامی رشته‌های ورزشی منجر شود. نکته مهم ماجرا اینجاست که تکرار چنین ماجرایی در یک رشته ورزشی دیگر می‌تواند حساسیت‌ها به ورزش ایران را دوچندان کند. در صورتی که حسن یزدانی مجبور به باخت تعمدی برای گریز از روبرو شدن با حریف اسرائیلی شود و یا حتی مربیان از او بخواهند که خود را آسیب‌دیده جلوه دهد و از رفتن روی تشک امتناع کند، بازهم می‌توان متصور شد که توجهات بسیاری از جانب جامعه جهانی ورزش به این موضوع جلب خواهد شد و احتمال بازخواست فدراسیون‌نشین‌ها و مقامات ورزش ایران قوت خواهد گرفت. تصور اینکه قهرمانان جهان و المپیک فقط به دلیل یک قانون نانوشته سیاسی مهم‌ترین مسابقات عمر ورزشی خود را از دست بدهند بسیار تلخ و غم‌انگیز است اما تصور اینکه تمامی رشته‌های ورزشی ایران که سال‌هاست خود را برای حضور در مسابقات المپیک آماده می‌کنند حتی از یک فاجعه نیز ابعاد ویرانگر بیشتری دارد.

    

بیشتر از ورزش