پنج پیشمرگه در حمله داعش به استان دیاله عراق کشته شدند 

پیشمرگه‌ها می‌گویند نبودِ هماهنگی بین بغداد و اربیل حملات داعش را ممکن می‌سازد 

داعش در سال ۲۰۱۴ بخش وسیعی از خاک عراق را در اختیار گرفت، اما پس از چندین سال مبارزه با آنان که پیشمرگه‌ها نقشی کلیدی در آن داشتند، در سال ۲۰۱۷ تقریبا تمامی اراضی تحت سلطه خود را از دست داد-SAFIN HAMED / AFP

نیروهای گروه تروریستی داعش با کار گذاشتن یک بمب کنارجاده‌ای در شمال عراق، پنج نیروی پیشمرگه اقلیم کردستان را کشتند و چهار نفر دیگر را زخمی کردند. خبرگزاری «روداو» کردستان عراق این خبر را صبح یکشنبه به نقل از منبعی در نیروهای پیشمرگه گزارش داد و گفت که آن حادثه در استان دیاله رخ داده است.

یکی از فرماندهان تیپ پنجم سپاه پیشمرگه به «روداو» گفت که نیروهای داعش حوالی ساعت ۱۰:۱۵ شنبه شب به وقت محلی در منطقه کوجالو به پیشمرگه‌ها حمله کردند. سپس خودرو پیشمرگه‌ها که برای پشتیبانی عازم منطقه شد، به بمب کنار جاده‌ای اصابت کرد و منفجر شد. 

یکی از منابع پیشمرگه بدون افشای نام خود، به تلویزیون «الجزیره» قطر گفت که چهار پیشمرگه توسط آتش تک‌تیراندازان داعش زخمی شده بودند و سپس پنج پیشمرگه در خودروی که برای حمایت آنان آمد، کشته شدند. این از تاکتیک‌های آشنای داعش است که اول به گروهی حمله می‌کند، و سپس نیروهای در کمین آن به امدادرسان‌ها حمله می‌کنند. 

داعش در سال ۲۰۱۴ بخش وسیعی از خاک عراق را در اختیار گرفت، اما پس از چندین سال مبارزه با آنان که پیشمرگه‌ها نقشی کلیدی در آن داشتند، در سال ۲۰۱۷ تقریبا تمامی اراضی تحت سلطه خود را از دست داد. اما در چهار سالی که از پی آمده است، این گروه به بمب‌گذاری، آدم‌ربایی و حملات خود در چندین استان عراق ادامه داده است. داعشی‌ها به‌ویژه در مناطق شمال عراق فعال هستند؛ بیش از همه در استان‌های مورد مناقشه بین دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان، یعنی سه استان کرکوک، صلاح‌الدین، و دیاله. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استان دیاله در شرق عراق واقع است و از شرق به ایران محدود می‌شود و از جنوب به بغداد. مرکز آن، بعقوبه، از مناطقی بود که در آن نیروهای سپاه پاسداران و نیروی قدس با پیشمرگه‌های اقلیم کردستان و سایر نیروهای کرد علیه داعش همکاری کردند و از حمایت هوایی ائتلاف جهانی تحت رهبری آمریکا نیز برخوردار بودند. در پی سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳، ترکیب جمعیتی دیاله دستخوش تغییر شده است. بسیاری از عرب‌های سنی آن استان را ترک کرده‌اند و در عوض جمعیت شیعیان، کردها، و ترکمن‌ها افزایش یافته است. بعضی از کردهای شیعه‌مذهب که در آن استان زندگی می‌کنند، در دهه‌های پیشین توسط حکومت‌ حزب بعث و دولت‌های عرب‌گرای پیش از آن، از منطقه رانده شده بودند و در سال‌های اخیر بازگشته‌اند. 

محمود سنگاوی، از مقامات ارشد «اتحادیه میهنی کردستان» که جزو فرماندهان پیشمرگه‌ها است، صبح یکشنبه به روداو گفت: «در این‌جا ما خلاء امنیتی نداریم. ارتش عراق این‌جا است و ما اینجاییم. آن‌ها کسی را ندارند که بیاید و این‌جا در میان ما حمله کند. اما نزدیک نیروهای عراق می‌مانند و شب‌ها شبیخون می‌زنند.»

وزارت پیشمرگه‌های دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای گفت: «پیشمرگه‌ها پاسخی سنگین به این حمله دادند و اکنون همه چیز تحت کنترل است.»

نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، روز یکشنبه به خانواده‌های نیروهای کشته‌شده پیشمرگه تسلیت گفت. آقای بارزانی گفت: «من عمیقا از خبر شهادت دیشبِ گروهی از قهرمانان پیشمرگه هنگام ارائه کمک به همکارانشان در منطقه کوجالو غمگینم…افزایش حملات داعش، پیغامی خطرناک و جدی می‌فرستد و خطری جدی در منطقه را نشان می‌دهد. در نتیجه نیاز فوری داریم به همکاری بین نیروهای پیشمرگه و نیروهای امنیتی عراق با حمایت ائتلاف جهانی.»

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، در توییتی گفت: «ما چندین بار در مورد خطر تروریست‌های داعش و دوباره گرد‌هم‌آمدن‌شان توضیح داده‌ایم. ما از وزارت پیشمرگه‌ها خواستیم دست به تدارکات بیشتری برای محدود کردن و حذف خطرات بزند.»

کنسولگری آمریکا در اربیل نیز روز یکشنبه حملات داعش را «قویا» محکوم کرد. این کنسولگری در توییتی تاکید کرد که آمریکا «همچنان قاطعانه به پشتیبانی از پیشمرگه‌ها و نیروهای امنیتی عراق و تلاش‌شان برای تضمین شکست پایدار داعش ادامه می‌دهد.»

داعش چند هفته پیش مسئولیت حمله‌‌ای در ماه اکتبر در استان کرکوک را که در جریان آن دو نیروی پیشمرگه کشته شدند، پذیرفت. اخیرا شاهد حمله این گروه تروریستی به نیروهای پیشمرگه در یک ایستگاه مرزی کفری-گرماسر بین استان‌های سلیمانیه و دیاله نیز بودیم. 

نیروهای امنیتی عراق روز سوم نوامبر عملیاتی در شمال شرقی دیاله انجام دادند تا در پی یکی از حملات داعش که در آن چندین نفر کشته و زخمی شدند، نیروهای این گروه تروریستی را نابود کنند. حمله ماه گذشته داعش در دیاله، باعث درگرفتن خشونت بین پیروان مذاهب مختلف در آن استان نیز شده بود. 

نیروهای پیشمرگه می‌گویند علت حملات داعش، نبودِ هماهنگی لازم بین آن‌ها و نیروهای عراقی است. از چند ماه پیش تلاش برای تشکیل تیپ‌های نظامی مشترک در سه استان مورد مناقشه بین بغداد و اربیل آغاز شده است، اما هنوز به نتیجه نرسیده است. در ماه سپتامبر، سربست لزگین، معاون وزیر پیشمرگه‌ها، گفت که تیپ‌های مورد نظر در پی انتخابات فدرال عراق در ۱۰ اکتبر تشکیل می‌شوند. وزارت دفاع آمریکا در آخرین گزارش خود راجع به عملیات ضد داعش، گفت که مراکز همکاری مشترک که چندی پیش در سه استان مورد مناقشه تشکیل شده بودند، به دلیل «روشن نبودن نقش‌ها و مسئولیت‌های افسرانی که در آن‌ها گمارده شده‌اند، از عملکرد مناسبی برخوردار نیستند.»

بیشتر از جهان