معاون ابوبکر بغدادی و مغز متفکر امور مالی داعش دستگیر شد

سامی جاسم پیش از آنکه به دولت اسلامی عراق و شام بپیوندند از مهره‌های مهم القاعده در این کشور بود

سامی جاسم یک سال پس از پیوستن به القاعده در فوریه ۲۰۱۵ توسط نیروهای آمریکایی در عراق دستگیر شد و ۵ سال را در زندان گذراند - تلویزیون عراق

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق از دستگیری معاون ابوبکر بغدادی در یک عملیات برون‌مرزی خبر داد.

الکاظمی در حساب توییتر خود نوشت که نیروهای امنیتی این کشور توانسته‌اند سامی جاسم، مسئول امور مالی داعش و معاون ابوبکر بغدادی را به دام بیندازند.

نخست‌وزیر عراق در مورد محل دستگیری سامی جاسم اطلاعاتی منتشر نکرد.

سامی جاسم با نام کامل سامی جاسم محمد الجبوری حدودا ۶۰ ساله و متولد شهر موصل عراق است. او پیش از آنکه داعش بر مناطق گسترده‌ای از سوریه و عراق مسلط شود از اعضای ارشد القاعده بود.

گفته می‌شود سامی جاسم از سال ۲۰۱۴ مسئولیت تامین مالی داعش را بر عهده داشته است. او در فروش محموله‌های نفتی، مواد معدنی و آثار باستانی سرقت شده از موزه‌ها و محوطه‌های باستانی در عراق و سوریه نقش اصلی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خرانه‌داری آمریکا او را در سال ۲۰۱۵ در لیست تروریستی خود قرار داد. در تابستان ۲۰۱۶ پس از انجام عملیات مشترک نیروهای ویژه آمریکا و کردستان عراق در گذرگاه مرزی القائم گفته شد که سامی جاسم کشته شده است. بعدتر مشخص شد که او در این مکان حضور نداشته و اهداف عملیات به اشتباه تعیین شده بود.

سامی جاسم یک سال پس از پیوستن به القاعده در فوریه ۲۰۱۵ توسط نیروهای آمریکایی در عراق دستگیر شد و ۵ سال را در زندان گذراند. او پس از آزادی مجددا به سازمان القاعده در عراق ملحق شد. 

سامی جاسم در لیست «پاداش برای عدالت» آمریکا هم قرار داشت. پس از کشته شدن ابوبکر بغدادی به دست نیروهای آمریکایی، سامی جاسم با رهبر جدید داعش، ابو ابراهیم الهاشمی بیعت کرد.