آشوب در فرودگاه آمستردام؛ مثبت شدن آزمایش کرونای ۶۱ مسافر آفریقای جنوبی

در آلمان نیز چند نمونه ابتلا به سویه جدید کرونا در مسافرانی که از آفریقای جنوبی بازمی‌‌گشتند پیدا شده است

نتیجه آزمایش کرونای ۶۱ نفر از ۵۳۹ مسافر دو هواپیما که آفریقای جنوبی وارد هلند شدند، مثبت بود- Robin VAN LONKHUIJSEN/ ANP/ AFP

نتیجه آزمایش کووید-۱۹ برای ۶۱ نفر از مسافرانی که جمعه‌شب، ۲۶ نوامبر (پنجم آذر) با دو هواپیما از آفریقای جنوبی وارد هلند شدند مثبت اعلام شد، سپس این مسافران ایزوله‌ شده و منتظر انجام آزمایش‌های بیشتر ماندند تا بدانند که به ویروس «او میکرون» مبتلا هستند یا خیر. 

سویه جدید ویروس کرونا به نام «او میکرون» که برای اولین‌بار در جنوب آفریقا کشف شد، تنها در مدت دو هفته، به‌سرعت در آفریقای جنوبی گسترش یافت. گسترش سریع ویروس جدید، نگرانی متخصصان بهداشتی را به‌دنبال داشته و در پی هشدار کارشناسان، فرودگاه‌های بسیاری در سراسر جهان پرواز از آفریقا را تعلیق کرده‌اند. با این حال، دو هواپیماها از ژوهانسبورگ و کیپ تاون که عازم فرودگاه آمستردام بودند، تنها مدت کوتاهی پس از اعمال ممنوعیت پرواز وارد فرودگاه «شیپخول» شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انجام آزمایش‌ و جداسازی مبتلایان، اعلام شد مسافران با نتیجه آزمایش کرونای مثبت، اگر نشانه‌های بیماری را داشته باشند، باید هفت روز قرنطینه شوند و اگر علامتی نداشته باشند بعد از پنج روز می‌توانند از قرنطینه خارج شوند. ۵۳۹ مسافر دیگر با جواب آزمایش منفی توانستند به خانه بازگردند یا به مسیرشان ادامه دهند. 

با این حال، انجام آزمایش کرونا از مسافران و جداسازی آنها ساعت‌ها طول کشید که اعتراض مسافرها را به همراه داشت. به گفته مسافران این دو پرواز، انجام آزمایش از مسافران در فرودگاه اسخیپول آمستردام به آشوب و درگیری منجر شد. حدود ۱۵۰ مسافر در یک پرواز اعلام کردند که مسئولان فرودگاه، آنها را ساعت‌های طولانی، بدون امکانات لازم و دادن اطلاعات کافی منتظر نگه داشته‌اند. آنها با نگرانی از این که مبتلا به ویروس هستند یا نه، به مسئولان فرودگاه اعتراض داشتند که چرا بدون برنامه‌ریز‌ی‌های لازم اجازه پرواز صادر شده است و سپس با مسافران چنین برخوردی می‌شود. 

اما این فقط هلند نیست که با ورود سویه جدید ویروس کرونا مواجه است. در آلمان نیز یک مقام رسمی اعلام کرد احتمال بسیار زیادی وجود دارد که او میکرون وارد کشور شده باشد. کای کلوس، وزیر بهداشت ایالت هسه در توییتی نوشت: «چندین نمونه از سویه جدید کرونا در بین مسافرانی که از آفریقای جنوبی بازمی‌‌گشتند پیدا شده است.»

در کنار کشورهایی مانند بریتانیا، استرالیا، کانادا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا، برخی کشورهای آسیایی مانند ژاپن، تایلند، هند، ترکیه و سریلانکا نیز ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های پروازی از آفریقای جنوبی برقرار کرده‌اند. هواپیمایی قطر نیز اعلام کرده است که به دلیل نگرانی از سویه جدید ویروس کرونا، از پذیرش مسافران از کشورهای آفریقای جنوبی، زیمبابوه و موزامبیک معذور است.

به گفته دانشمندان، سویه جدید کرونا که ۳۲ جهش داشته است، می‌تواند بسیار سرایت‌پذیرتر و در برابر واکسن مقاوم‌تر باشد. شرکت‌های داروسازی اعلام کرده‌اند که روی تطبیق واکسن‌های خود با سویه اومیکرون کار می‌کنند اما تا آن زمان لازم است مقررات لازم و دستورالعمل‌هایی برای پیشگیری از شیوع این ویروس رعایت شود.

بیشتر از جهان