رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: در وین گفت‌وگوی هسته‌ای نداریم، یک بار انجام شده است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با درخواست آمریکا در مورد تاسیسات کرج مخالفت کرد

چند روز مانده به از سرگیری مذاکرات احیای برجام، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید در وین گفت‌وگوی هسته‌ای نداریم و مذاکره برای بازگشت آمریکا به برجام و همچنین دیگر اعضای این توافق به تعهداتشان تحت آن توافق انجام می‌شود.

محمد اسلامی این مطلب را روز جمعه و در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در حاشیه مراسم سالگرد کشته شدن محسن فخری‌زاده، از مدیران کلیدی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی که ۷ آذر ۱۳۹۹ در نزدیکی آب‌سرد دماوند ترور شد، مطرح کرد.

وی گفت: «در وین دیگر گفت‌وگویی به اسم هسته‌ای وجود ندارد، چون هسته‌ای یک بار گفت‌وگو شده و در قالب سند برجام امضا شده است. گفت‌وگوهای وین برای بازگشت آمریکا به برجام است و همچنین انجام تعهدات پنج به‌علاوه یک. چون پنج به‌علاوه یک تقریبا کمابیش به تعهداتشان عمل نکردند، بخصوص بعد از خروج آمریکا از برجام هیچکدام به تعهداتشان عمل نکردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسلامی در ادامه افزود: «این برای بازگشت به تعهدات است، و ما به لحاظ شرایط امروزمان و با توجه به قابلیت‌هایی که در اختیار داریم، هرگز دیگر آن شیوه مذاکره را بر نمی‌تابیم. الان باید کاملا عملی باشد و ما راستی‌‌آزمایی کنیم و بایستی اطمینان داشته باشیم که به تعهدات خود عمل می‌کنند و دیگر مثل دوره قبل یکطرفه اتفاق نمی‌افتد.»

ایران و شش قدرت جهانی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در ژوئن ۲۰۱۵ به توافقی دست یافتند که بر مبنای آن محدودیت‌هایی خاصی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال شود و در ازای آن تحریم‌هایی که به دلیل همان فعالیت‌ها اعمال شده بود، لغو شوند.

با این حال دولت قبلی آمریکا سه سال بعد رسما از آن توافق خارج شد و برای دستیابی به یک «توافق بهتر» که فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی را نیز دربر بگیرد، علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های لغو شده، تحریم‌های گسترده دیگری را علیه تهران اعمال کرد.

ایران در واکنش در چند مرحله از تعهدات خود در برجام فاصله گرفت و غنی‌سازی اورانیوم را به سطح ۲۰ درصد و ۶۰ درصد و با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته افزایش داد و اجرای پروتکل الحاقی را متوقف و سطح دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز هسته‌ای را کاهش داد.

یکی از این موارد، نظارت بر فعالیت های کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ در کرج، تسا، است که آژانس به آن اشاره و از عدم دسترسی به آن ابراز نگرانی کرده است؛ مشکلی که می‌تواند بر دور مذاکرات آتی احیای برجام، که از دوشنبه هشتم آذر ماه آغاز می‌شود، تاثیر بگذارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخشی از گفت‌وگوی امروز خود که از شبکه خبر پخش شد گفت: «غوغایی که غربی‌ها راه انداخته‌اند و بحث تاسیسات کرج را مطرح می‌کنند، اساسا مربوط به تعهدات برجامی است و کسانی که برجام را به هم ریخته‌اند و از آن خارج شده‌اند الان این جنجال را علیه کشور ما راه انداخته‌اند.»

لوئیس بونو، نماینده آمریکا در وین، روز پنجشنبه ۲۵ نوامبر به ایران هشدار داد که اگر تداوم اطلاع آژانس انرژی اتمی از تاسیسات کرج تضمین نشود، شورای حکام آژانس پیش از پایان سال جاری میلادی نشست فوق‌العاده تشکیل می‌دهد.

بیشتر از جهان