اصفهانی‌ها در بستر خشک زاینده‌رود شعار مرگ بر خامنه‌ای سر دادند

علم‌الهدی اعتراض به جمهوری اسلامی را تجمع مقابل خدا خواند و از معترضان خواست به‌جای اعتراض، نماز باران بخوانند

اعتراض‌های مردمی به بحران بی‌آبی در استان اصفهان با وجود حضور پرشمار نیروهای امنیتی و شلیک گلوله و گاز اشک‌آور به‌سوی مردم تا ظهر روز جمعه ادامه یافت. تجمع‌کنندگان شعارهایی همچون «مرگ بر خامنه‌ای»، «زاینده‌رود ‌من کو؟»، «اصفهانی باغیرت، حمایت، حمایت» و «هم‌وطن به‌پاخیز، ایران فلسطین شده» و «تا آب نیاد تو رودخونه، برنمی‌گردیم به خونه» سر دادند.

در حالی که مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی در مقابل آتش زدن چادرها در بامداد پنجشنبه ۴ آذر و حمله به معترضان در روز جمعه ۵ آذر، سکوت کرده‌اند، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و پدر همسر ابراهیم رئیسی، رئیس دولت، در خطبه‌های نماز جمعه امروز ۵ آذر، گفت:« مشکل آب با تجمع حل نمی‌شود. در مقابل خدا که تجمع فایده ندارد. به‌جایش نماز بخوانید.»

ویدیو‌های منتشر شده در فضای مجازی و روایت کاربران رسانه‌هاهای اجتماعی از اصفهان نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک‌آور، باتون و شلیک گلوله به سرکوب مردم و پراکنده کردن معترضان پرداختند. در مقابل، برخی از جوانان اصفهانی نیز با آنان درگیر شدند.
 
تجمع روز جمعه به دنبال انتشار فراخوانی منتشر شد که مردم را برای حضور اعتراضی در بستر زاینده‌‎رود دعوت کرده بود.
 
رسانه‌های داخلی ایران درباره اعتراض‌های روز جمعه و سرکوب مردم تاکنون سکوت کرده‌اند اما خبرگزاری حکومتی فارس مدعی شده است که فراخوان برگزاری تجمع را عناصر «ضد انقلاب» منتشر کردند و اعتراض‌های صنفی کشاورزان پایان یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرگزاری همچنین مدعی شد که با مخالفت پلیس، برگزاری تجمع در پل خواجوی اصفهان منتفی شده است. با این حال، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که در محدوده پل خواجو برخی معترضان با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند.

درحالی‌که ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی حاکی از حضور شمار زیاد معترضان است، خبرگزاری فارس ادعا کرده است که تعداد معترضان کمتر از ۵۰۰ نفر بوده و «عمده این افراد با توجه به نوع پوشش و سن‌و‌سالشان شباهتی با کشاورزان اصفهان نداشتند». اما این خبرگزاری نیز تایید کرده است که نیروهای انتظامی با استفاده از گاز اشک‌آور، تجمع‌کنندگان را متفرق کرده‌اند.
 
در روزهای گذشته، هم‌زمان با انتشار فراخوان برگزاری تجمع، برای بسیاری از شهروندان اصفهانی پیامکی ارسال شده بود با این مضمون که از حضور در تجمع‌ها پرهیز کنند. در متن این پیامک آمده بود: «با توجه به اینکه صنف کشاورزان استان امروز پایان تجمع خود را اعلام کرده‌اند، لطفا مراقبت فرمایید حضور شما در این محدوده مورد سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه و معاندان قرار نگیرد.»
 
گزارش‌ها حاکی از آن است که تعدادی از معترضان را نیروهای ضد شورش دستگیر کرده‌اند و نیروهای لباس شخصی در میان معترضان تردد می‌کنند.
 
تحصن کشاورزان اصفهانی در هفته‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، اما به دنبال انتشار فراخوان برای برگزاری تجمع اعتراضی در صبح روز جمعه، شامگاه چهارشنبه ۳ آذر نیروهای امنیتی با یورش به تحصن‌کنندگان در بستر رودخانه زاینده‌رود، چادرهای آنان را آتش زدند.
 
در پی این اتفاق، کشاورزان نیز به تحصن خود پایان دادند. با این حال، نیروهای مردمی به حمایت از کشاورزان و در اعتراض به بحران آب، صبح روز جمعه به بستر رودخانه زاینده‌رود رفتند که تجمع‌ مسالمت‌آمیز برگزار کنند اما با سرکوب نیروهای حکومت مواجه شدند.
 
مقام‌های حکومتی ایران تاکنون درباره اتفاق‌های روز جمعه در اصفهان واکنشی نشان نداده‌اند اما احمد علم‌الهدی، در خطبه نماز جمعه مشهد، اعتراض در مقابل جمهوری اسلامی را به معنای برگزاری تجمع در مقابل خدا خواند و خطاب به معترضان گفت: «مشکل آب با تجمع حل نمی‌شود، نزولات آسمانی کاهش یافته، در مقابل خدا که تجمع فایده ندارد. به‌جایش نماز باران بخوانید.»

او گفت: «امروز در همه استان‌ها مشکل آب داریم و این مسئله فقط مربوط به چند استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و یزد نیست و این مشکل بخش عمده‌اش مربوط به کاهش نزولات آسمانی در کشور است. البته فقط کشور ما گرفتار این مشکل نیست، بلکه این یک مسئله اقلیمی جهانی است و دیگر کشورها نیز گرفتار آن شده‌اند.»

او در عین حال راه مهار بحران آب را نیز ارائه کرد و با اشاره به سابقه نظام میرابی در سنت‌های قدیمی ایرانی، گفت: «باید با احیای این نظام میرابی، تقسیم صحیح همین موجودی کنونی آب کشور انجام شود و این مهم را باید دستگاه‌های دولتی انجام دهند.»

علم الهدی در ادامه گفت:«از آبیاری غرقابی باید عدول کرد و با این خشکسالی، این روش‌های سنتی آبیاری پدرانمان را باید تغییر دهیم و برادران بسیجی و نخبه کشاورزی با کمک و همیاری مردم، آبیاری قطره‌ای را جایگزین روش‌های قدیمی کنند.»