آغاز دور جدید گفت‌و‌گوها میان طالبان و آمریکا در قطر

این نخستین دیدار نماینده جدید آمریکا با طالبان است

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، نیز آغاز دور جدید گفت‌و‌گو‌ها با طالبان را تایید کرده است ‌ـPAKISTAN'S MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS/AFP

دور جدیدی از گفت‌و‌گو‌ها میان آمریکا و طالبان از هفته آینده در دوحه قطر برگزار می‌شود. محورهای عمده مذاکره میان آمریکا و طالبان منافع مهم و حیاتی آمریکا در منطقه از جمله مبارزه با تروریسم و گروه داعش، کمک‌های بشردوستانه آمریکا به افغانستان، نحوه کمک به اقتصاد از‌هم‌پاشیده افغانستان، خروج امن و بی‌دغدغه آمریکایی‌های باقی‌مانده در افغانستان و هم‌پیمانان افغان آن‌ها، و درخواست طالبان برای آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان در آمریکا خواهد بود.

به گفته منابع آگاه، هیئتی به نمایندگی از امارت اسلامی طالبان برای گفت‌و‌گو با تام وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، عصر پنجشنبه، ۴ آبان، به دوحه سفر کرده‌اند. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در صفحه توییترش نوشته است امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، روز پنجشنبه در راس هیئتی به دوحه رفته است. به گفته بلخی، در این سفر وزرای دارایی، آموزش‌و‌پرورش، بهداشت و رئیس استخبارات طالبان نیز حضور دارند. به احتمال زیاد این گفت‌و‌گو‌ها از آغاز هفته پیش رو به‌مدت دو هفته در جریان خواهد بود.

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، نیز آغاز دور جدید گفت‌و‌گو‌ها با طالبان را تایید کرده است. او در جمع خبرنگاران گفت طالبان مایل‌اند با جهان روابط عادی برقرار کنند، اما باید دید که طالبان تا چه حدی توانسته‌اند خواسته‌های جهانی را برآورده سازند.

آقای وست در ادامه افزود پاکستان نگران سیاست‌های آمریکا در قبال گروه طالبان است، در حالی که آمریکا نیز نگران سیاست‌های این کشور در افغانستان است.

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان تاکید کرد که گفت‌و‌گو‌ها دوجانبه خواهد بود و این کشور در پی قطع روابط با طالبان نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مورد نزدیکی چین و روسیه به طالبان گفت هیچ گزارشی در مورد تمایل چین و روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان در دست نیست، اما اگر روسیه و چین هم طالبان را به رسمیت بشناسند، آمریکا چنین تصمیمی ندارد.

آقای وست بار دیگر تاکید کرد پول‌های بلوکه‌شده افغانستان در آمریکا آزاد نمی‌شود و گفت نه تنها در آمریکا بلکه در سایر کشورها نیز حدود دو میلیارد دلار پول افغانستان بلوکه‌ شده و امکان انتقال آن به افغانستان وجود ندارد.

این نخستین دیدار دوجانبه جانشین زلمی خلیل‌زاد، نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان، با نمایندگان طالبان است. پیش‌تر، آقای وست در اکتبر عضو هیئتی بود که با طالبان گفت‌و‌گو کرد اما این بار به‌عنوان رئیس هیئت مذاکره‌کننده، با طالبان وارد گفت‌و‌گو می‌شود.

طالبان به این گفت‌و‌گو‌ها امید زیادی بسته‌اند و قصد دارند از طرف آمریکایی بخواهند تا امارت اسلامی طالبان را به رسمیت بشناسند و برای بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان، ذخایر ارزی این کشور در آمریکا را آزاد کنند.

گروه طالبان مدعی‌اند که توانسته‌اند بخش عمده‌ای از شرط‌های جامعه جهانی را برای اینکه به رسمیت شناخته شوند، عملی کنند. اما به گزارش نهادهای ناظر حقوق بشری در افغانستان، طالبان هنوز با تحقق خواسته‌های جهانی فاصله زیادی دارد.

آنان زنان و دختران را از متن جامعه به حاشیه رانده‌اند و به برخوردهای خشونت‌بار با افرادی که در گذشته در جبهه مخالف قرار داشتند، ادامه داده‌اند. تنها خواسته جهانی که طالبان برآورده کرده است باز گذاشتن روزنه خروج شهروندان خارجی و افغان‌هایی است که با کشورهای خارجی همکاری کرده‌اند یا جان آن‌ها زیر سلطه طالبان در خطر است.

با این حال، به نظر نمی‌رسد آمریکا بخواهد در این گفت‌و‌گو‌ها موضعی انعطاف‌ناپذیر بگیرد، با توجه به افزایش فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در افغانستان و نگرانی از گسترش این فعالیت‌ها به سوی غرب، آمریکا علاقه دارد به طالبان مشوق‌های لازم برای مبارزه با داعش در افغانستان را بدهد. آمریکا نگران است افغانستان دوباره مانند دهه ۱۹۹۰ به دامن افراط‌گرایی بیفتد اما به‌هیچ‌وجه مایل نیست برای جلوگیری از رشد افراط‌گرایی، بار دیگر به افغانستان لشکرکشی کند.