تلاش طالبان برای آزادسازی پول‌های مسدود شده افغانستان

در روزهای اخیر، نمایندگان کشورهای چین و پاکستان نیز در هم‌صدایی با سران طالبان از آمریکا خواسته‌اند که دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد سازد

ملا امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان-KARIM JAAFAR / AFP

سخن‌گوی وزارت امور خارجه طالبان امروز چهارشنبه سوم آذر خبر داد که قرار است یک هیئت بلندپایه طالبان برای گفت‌وگو با هیئت‌های آمریکایی و اروپایی، به هدف آزادسازی پول‌های مسدود شده و موضوع‌های دیگر، به دوحه سفر کند.

بر اساس اطلاع عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه طالبان، ترکیب اعضای این هیئت متشکل از نمایندگان وزارت‌های دارایی، بهداشت، آموزش و پرورش، بانک مرکزی، و نهادهای امنیتی افغانستان است و ملا امیرخان متقی، وزیر امور خارجه، ریاست این گروه را دارد. این هیئت قرار است روز ۲۷ نوامبر (۶ آذر) و برای سفری دو روزه به شهر دوحه، پایتخت قطر، سفر کند.

ند پرایس، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه در نشست رسانه‌ای گفت که توماس وست، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا، قرار است رهبری مذاکره با نمایندگان طالبان در دوحه را به عهده داشته باشد. سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این گفت‌وگوها حول محورهای منافع ملی آمریکا، عملیات در برابر گروه داعش خراسان، کمک‌های بشردوستانه، و راه‌های کمک به اقتصاد در حال فروپاشی افغانستان انجام خواهد شد.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان، نیز به خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند گفته است که هیئت طالبان در سفر به دوحه و در جریان دیدارهایی که قرار است با هیئت‌های آمریکایی و اروپایی داشته باشد، در مورد آزادسازی پول‎های مسدود شده افغانستان نیز صحبت می‌کند و تلاش‌ بر آزادسازی این پول‌های خواهد کرد تا وضعیت اقتصادی افغانستان بهبود یابد. مجاهد گفته است که این دیدارها به بهبود روابط و مناسبات میان طالبان و آمریکا نیز کمک خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخن‌گویان طالبان در حالی به دیدارهای برنامه‌ریزی شده در دوحه خوش‌بین به نظر می‌رسند که توماس وست، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان، دیروز سه شنبه در مصاحبه با صدای آمریکا گفت که ایالات متحده روشن کرده بود که اگر طالبان برای رسیدن به قدرت، مسیر نظامی را انتخاب کنند، کمک‌ها قطع خواهد شد، و این چیزی است که اتفاق افتاده است. توماس وست گفته است که مسدود شدن دارایی‌های افغانستان در آمریکا، دستور قوه اجرایی آن کشور (دولت) نیست، بلکه این پول‌ها در نتیجه مشکلات پیچیده قانونی و قضایی مسدود شده است.

سخن‌گویان طالبان هرچند به صورت مشخص نگفته‌اند که در دیدارهای برنامه‌ریزی شده در دوحه قرار است در مورد به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان نیز بحثی صورت گیرد یا خیر، اما نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفته است که موضع ایالات متحده در مورد طالبان روشن است، و فعلاً هیچ بحثی در مورد به رسمیت شناختن دولت طالبان مطرح نیست. توماس وست گفته است: «حتی اگر روسیه و چین طالبان را به رسمیت بشناسند، آمریکا این کار را نخواهد کرد.»

با این حال، به نظر می‌رسد که طالبان از تلاش برای آزادسازی حدود ده میلیارد دلار دارایی‌های افغانستان که در آمریکا، و دو میلیارد دلاری که در بیرون از آمریکا، مسدود شده است، دست‌بردار نیستند. در روزهای اخیر، نمایندگان کشورهای چین و پاکستان نیز در هم‌صدایی با سران طالبان از آمریکا خواسته‌اند که دارایی‌های مسدود شده افغانستان را آزاد سازد. در تازه‌ترین مورد، بعدازظهر امروز چهارشنبه، ملا برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان، در ملاقات با تاکاشی اوکادا، سفیر ژاپن در افغانستان، گفته است که دارایی‌های مسدود شده افغانستان در آمریکا باید آزاد گردد. با وجود این که این مسئله هیچ ربطی به ژاپن ندارد، اما سفیر ژاپن گفته است که دولت ژاپن در هماهنگی با رهبری طالبان سعی خود را در زمینه فراهم آوردن کمک‌های بشری به مردم افغانستان خواهد کرد.

در حالی که سران طالبان مسدود شدن دارایی‌های افغانستان را مسئله‌ای سیاسی می‌دانند و همواره آن را در تضاد با مسائل بشردوستانه دانسته‌اند، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در افغانستان به‌روشنی گفته است که این مسئله یک بحث قانونی و قضایی است و دارایی‌های افغانستان به دستور قوه اجرایی آمریکا مسدود نشده است.

توماس وست گفته است که دو میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان در بیرون از آمریکا مسدود شده است و این پول‌ها نیز مشکل قضایی- مشابه با پول‌های مسدود شده در داخل آمریکا- دارند. سخنان نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور افغانستان نشان می‌دهد که آزادسازی دارایی‌های مسدود شده افغانستان، برخلاف تصور طالبان، به این آسانی نیست. این مسئله ممکن است نیاز به بحث‌های فراوان قانونی و قضایی داشته باشد و زمان زیادی بگیرد تا این پول‌ها به دست طالبان برسد. با این حال، هیئت طالبان با همین امیدواری قرار است تا سه روز دیگر راهی دوحه شود و گفت‌وگو با هیئت‌های آمریکایی و اروپایی را آغاز کند.

بیشتر از جهان