ترکیب مذهب و هنرهای رزمی زنان

ضرورت اختصاص باشگاه‌های ورزشی به زنان مسلمان

instagram/khadijahsafari

خدیجه صفری پس از اینکه ۱۰ سال پیش دین خود را به اسلام تغییر داد، ماموریتی را برای ایجاد یک بهشت امن برای زنان شروع کرد تا به آنها هنرهای رزمی ترکیبی را آموزش دهد

مسیر خدیجه صفری برای تبدیل شدن به بنیان‌گذار یک سازمان هنرهای رزمی بیشتر از یک ضرورت به وجود آمد تا یک هدف. خدیجه، با قد یک متر و شصت و چهار سانتی‌مترو دارای کمربند سیاه در رشته مو تای بوکسینگ می‌گوید: «در سال ۲۰۰۹ به اسلام تغییر دین دادم، و دیگر نمی‌خواستم در یک باشگاه مختلط تمرین کنم. تصمیم گرفتم تا درغرب لندن کلاس خودم که فقط مختص به زنان باشد را به راه بیاندازم، بنابراین، اعلامیه‌هایی درست کردم و فقط از خانم‌ها درخواست می‌کردم که آیا علاقه‌ای به این باشگاه دارند».

«اولین جلسه فوق‌العاده بود. زنان بسیاری از اقشار مختلف جامعه به دور هم جمع شدند، همه در یک محل متحد شدند. در نتیجه به نظرم هنگام تمرین احساس امنیت بیشتر و پراکنده شدن کمتری داشتند».

اگرچه درهای باشگاه به روی همه باز بود، اما بخشی از هدف خدیجه نشان دادن این بود که زنان مسلمان قادر هستند قدرتمند و ورزشکار باشند بدون اینکه توسط حرف‌های کلیشه‌ای به عقب رانده شوند. او توضیح می‌دهد: «در طول تمرینات حجاب را بر می‌داریم. معنی آن این است که هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه‌ ما برابر هستیم، طرح من ایجاد سازمان هنرهای رزمی خودم برای تمام زنان بود، اما جایی بود برای زنان مذهبی که تمرین کنند و به دین و ورزش مورد علاقه خود همزمان احترام بگذارند. ما به تمام افراد با هر سابقه و در هر سنی خوش آمد می‌گوییم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز شرکت خدیجه به نام (هنرهای رزمی ترکیبی صفری) بیش از سه هزار نفر عضو دارد و در حال حاضر دارای نه  شعبه در جنوب شرق لندن است، و دو شعبه دیگر امسال افتتاح خواهد شد و برنامه گسترش شعبه‌های خود در سراسر کشور را نیز دارد. او و مربیان باشگاهش، در کنار مو تای، بوکس تایلندی، کلاس‌های هوازی، کارگاه‌های آموزشی و بوکس کودکان را نیز آموزش می‌دهند.

خدیجه می‌گوید: «هدف من تماس گرفتن و رساندن پیام خود به بیشترین تعداد مردم در حد امکان است. ما به تازگی یک دوره تربیت مربی برای زنان راه‌اندازی کردیم چون می‌خواهم زنان بدانند که این یک گزینه برای پیدا کردن حرفه و شغل است. تقاضای بسیار زیادی برای آن وجود دارد. ما یک خانمی را که ناشنوا بود آموزش دادیم که می‌تواند هنرهای رزمی را با استفاده از زبان علامت‌ها برای ناشنوایان آموزش دهد».

«با یک بنیاد خیریه بهداشت روان نیز مشارکت کردیم تا کلاس‌هایی برای افراد دارای مشکلات روحی و روانی برگزار کنیم. دوست دارم با زندان‌ها نیز همکاری کنیم و با مجرمان سابق نیز کار کنیم».

فهرست افراد تاثیرگذار ورزشی لوکوزاد، خدیجه را به عنوان یکی از ۵۰ فردی که از ورزش برای تشویق زندگی فعال‌تر استفاده می‌کنند قرار داده است. کار او به افراد بسیار زیادی قدرت می‌بخشد تا از ورزشی جدید استقبال کنند، در نتیجه اعتماد به نفس فیزیکی و روحی خود را افزایش دهند.

خدیجه ۳۷ ساله می‌گوید: «هدف نهایی همیشه بهبود خود است. دوست دارم به مردم یاد بدهم تا از طریق رسیدن به اهدافشان خودباور باشند. این طرز فکر را داشته باشند که اگر نیروی خود را بگذارید می‌توانید به هر چیزی که می‌خواهید دست ‌یابید».

به نظر خدیجه: «بیشتر مردم می‌آیند تا وزن خود را کم کنند و به تناسب اندام برسند. به یک خانم تمرین دادم و او ۵۷ کیلوگرم وزن کم کرد، چون مدت زمان زیادی با وزن خود درگیر بود برای او یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شد. اما تمرین و ورزش می‌تواند بیش از بهتر شدن اندام افراد به آن‌ها سود برساند. من یک قربانی خشونت خانوادگی را داشتم که برای فراگیری موتای آمده بود و به او اعتماد به نفسی داد که از آن وضعیت بیرون آید. همچنین خانمی را داشتم که برای گرفتن ترفیع در محل کارش آمده بود. فقط برای افزایش اعتماد به نفس آمده بود. بعد از یک ماه که از شروع تمرین کردن او گذشت آنچه می‌خواست را به دست آورد».

خدیجه می‌گوید: «هرگز نتوانستم پیش‌بینی کنم که زنان از یادگیری هنرهای رزمی چه می‌خواهند، اما حالا احساس می‌کنم که وظیفه دارم تا دانش خودم را در اختیار آن‌ها بگذارم. خیلی از آن کار لذت می‌برم چون نتیجه نهایی را می‌بینم که اغلب اوقات یک تغییر عمده در زندگی است و فقط یک ورزش نیست. مکانی است که مردم درباره نگاه یا فکر دیگر افراد نگران نیستند. فوراً به عضوی از این جامعه تبدیل می‌شوید. هیچ راهی نیست تا بتوانم از انجام هنرهای رزمی دست بکشم. تازه شروع کردم».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از ورزش