صدور حکم اعدام برای «قاچاقچی سریال بازی مرکب» در کره شمالی

دانش‌آموزی که یک نسخه از سریال را خریداری کرده به حبس ابد و شش نفر دیگر که همراهش به تماشای آن نشسته‌اند، به پنج سال کار سخت محکوم شده‌اند

صحنه‌ای از سریال پرطرفدار کره‌ای‌زبان «بازی مرکب»- YOUNGKYU PARK / Netflix / AFP

بنابر گزارش‌ها، یک شهروند کره شمالی به اتهام قاچاق و فروش نسخه‌‌هایی از سریال «بازی مرکب» به اعدام محکوم شده است.

«رادیو آسیای آزاد» (آر.اف.ای) به نقل از منابعی در کره شمالی گزارش داد که پس از دستگیری هفت دانش‌آموز دبیرستانی درحال تماشای سریال پرطرفدار کره‌ای‌زبان نت‌فلیکس به‌نام «بازی مرکب»، مردی که این مجموعه تلویزیونی را به داخل آن کشور قاچاق کرده بود و نسخه‌های کپی‌شده آن را می‌فروخت، بازداشت و به اعدام محکوم شده است. 

گفته می‌شود این قاچاقچی نسخه‌ای از سریال «بازی مرکب» را مخفیانه از چین به کره شمالی آورده و نسخه‌های کپی‌شده آن بر کارت‌ حافظه یا فلش‌مموری را به دیگران فروخته است. بنابر این گزارش، این فرد قاچاقچی به اعدام ازطریق جوخه آتش و تیرباران محکوم شده است. 

به گفته منابع خبری «رادیو آسیای آزاد»، دانش‌آموزی که یک نسخه از سریال را خریداری کرده بود به حبس ابد و شش نفر دیگر که همراه او به تماشای آن نشسته بودند، به پنج سال کار سخت محکوم شده‌اند. معلمان و مسئولان آن مدرسه نیز به‌دلیل غفلت در فعالیت آموزشی خود، اخراج و به کار در معادن دورافتاده تبعید می‌شوند.

این رسانه آمریکایی پیش‌تر گزارش داده بود که با وجود تلاش شدید مقام‌های کره‌شمالی برای جلوگیری از ورود محصولات رسانه‌ای خارجی، نسخه‌هایی از این مجموعه درام خشونت‌آمیز به آن کشور رسیده و نسخه‌های کپی‌شده آن بر کارت‌ حافظه یا فلش‌مموری درحال توزیع در میان مردم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع مرتبط با پلیس در استان هامگیونگ شمالی، روز دوشنبه، اول آذرماه، به سرویس کره‌ای «رادیو آسیای آزاد» گفت: «همه چیز هفته گذشته زمانی شروع شد که یک دانش‌آموز دبیرستانی مخفیانه یک فلش‌مموری حاوی سریال درام ساخت کره جنوبی به‌نام بازی مرکب را خریداری کرد و با یکی از بهترین دوستانش در کلاس به تماشای آن نشستند. سپس دوستش چند دانش‌آموز علاقه‌مند دیگر را هم در جریان قرار داد و فلش‌مموری را در اختیار آن‌ها گذاشتند.» 

به گفته او، پس از دریافت گزارشی مخفی، «بازرسان واحد ۱۰۹ اداره نظارت»، نیروی ضربتی دولت برای مقابله با تماشاگران ویدئوهای غیرقانونی، این دانش‌آموزان را بازداشت کرده‌اند. 

منبع دومی نیز که خواسته نام و عنوانش مخفی بماند، به «رادیو آسیای آزاد» گفته است که با وجود سختگیری فوق‌العاده دولت در این زمینه، شایعاتی منتشر شده، مبنی‌بر این‌که از میان هفت دانش‌آموز بازداشت‌شده، یکی از آن‌ها که والدین ثروتمندی دارد، با پرداخت سه‌هزار دلار رشوه به مقام‌ها، از مجازات معاف شده است».  

براساس قانونی با عنوان «حذف اندیشه و فرهنگ ارتجاعی» که سال گذشته در کره شمالی ابلاغ شد، تماشا، نگهداری یا توزیع محصولات رسانه‌ای (فیلم، نمایشنامه، موسیقی و کتاب) کشورهای سرمایه‌داری، به‌ویژه کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا، به مجازات‌های سنگین و حتی اعدام منجر خواهد شد. بنابر این گزارش، با دستگیری این هفت دانش‌آموز، نخستین‌بار است که دولت این قانون جدید را درمورد افراد زیر سن قانونی اعمال کرده است.

در ماه آوریل سال جاری نیز گزارش‌هایی از اعدام مردی در ملاء عام در کره شمالی، به‌دلیل فروش غیرقانونی فلش‌‌مموری‌ها و سی‌دی‌های حاوی فیلم، موسیقی و دیگر محصولات فرهنگی کره جنوبی منتشر شده بود.

سریال «بازی مرکب» بنابر اعلام نت‌فلیکس، با ۱۱۱میلیون بیننده تا ۱۲ اکتبر، به بزرگ‌ترین مجموعه منتشرشده در این رسانه تبدیل شد. «بازی مرکب» در بیش از ۹۰ کشور جهان در صدر فهرست ۱۰ برنامه پربیننده نت‌فلیکس قرار گرفته و نخستین سریال کره‌ای در نت‌فلیکس است که شماره یک ایالات متحده می‌شود. 

بیشتر از جهان