ورزشکار نابینای افغان قهرمان رقابت‌های دو نیمه ماراتن لندن شد

در دو نیمه ماراتن لندن، ۵۰۰ دونده نابینا باهم به رقابت پرداختند

ولی محمد نوری، ورزشکار نابینای افغان - عکس از توییتر شخصی ولی محمد نوری 

ولی محمد نوری، ورزشکار نابینای افغان، در دور نهایی رقابت‌های دو نیمه ماراتن لندن، مقام نخست به دست آورد.

این مسابقه روز یکشنبه، ۳۰ آبان، در لندن برگزار شد و بیش از ۵۰۰ ورزشکار نابینا در آن شرکت کردند. شرکت‌کنندگان باید مسافتی ۱۰ کیلومتری را می‌دویدند. ولی محمد نوری که اکنون به نام قهرمان دو نابینای افغان شناخته می‌شود، ۱۰ سال پیش در استان هلمند، در اثر انفجار مین بینایی دو چشم خود را از دست داده است.

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، پیروزی ولی محمد نوری، ورزشکار نابینای افغان در رقابت‌های نیمه ماراتن لندن را تبریک گفت و برای او موفقیت‌های بیشتر آرزو کرد. دکتر عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، نیز با انتشار پیامی، از پیروزی ولی محمد نوری ابراز خوشحالی کرد و کسب مقام نخست رقابت‌های دو نیمه ماراتن لندن را به او تبریک گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اول خان، ورزشکار رشته پهلوانی (کشتی) که اکنون در کابل زندگی می‌کند در مورد پیروزی ولی محمد نوری به ایندیپندنت فارسی گفت: «خوشبختانه ورزشکاران ما در هر حالت نام افغانستان و پرچم سه رنگ کشور را بالا می‌برند. این پیروزی بر مردم و ورزشکاران ما مبارک باشد اما این مایه تاسف است که با فروپاشی دولت، تحقق بسیاری از آرزوهای مردم محال شده است. کاش نوری می‌توانست پس از این پیروزی به کابل بیاید و مردم از او استقبال کنند.»

اول خان افزود: «با روی کار آمدن طالبان، تمام رشته‌های ورزشی‌ علاقه‌مندان خود را از دست داد‌ه‌اند. من چندین سال کشتی می‌گرفتم اما اکنون دیگری امیدی به ادامه فعالیت ندارم. مانند من هزاران ورزشکار دیگر از آینده ناامیدم.»

بیشتر از ورزش