طالبان هزاره‌‌ها را از خانه و زمین‌شان بیرون می‌کند

طالبان و شبه‌نظامیان وابسته به آنها صدها خانوار هزاره را به زور از جنوب هلمند و شمال بلخ بیرون کردند

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید مقام‌های گروه طالبان ساکنان چند استان افغانستان را به زور وادار به ترک محل زمین‌هایشان کرده‌اند تا آنها را غصب و میان حامیان و هواداران خود تقسیم کنند.

این نهاد بین‌المللی مدافع حقوق بشر روز جمعه در گزارشی اعلام کرد بسیاری از این موارد مربوط به شیعیان هزاره و نیز افراد مرتبط با دولت سابق، اقدامی  تنبیهی، بوده است.

حدود سه هفته پیش، طالبان و شبه‌نظامیان وابسته به آنها صدها خانوار هزاره را به زور از جنوب هلمند و شمال بلخ بیرون کردند. پیش از آن نیز همین کار را در دایکندی، ارزگان و قندهار انجام داده بودند.

از اوایل شهریور ماه که این گروه اسلامگرای افراطی قدرت را در افغانستان در دست گرفت، به هزاره‌ها و دیگر ساکنان این پنج استان هشدار داد که خانه‌ها و مزارع خود را ترک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بعضی موارد تنها چند روز به آنها فرصت داده شد تا خانه و کاشانه را ترک کنند و در عین حال هیچ امکان حقوقی هم برای فرجام خواهی از این تصمیم در اختیار آنها قرار داده نشد.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که شهروندان هزاره در منطقه قبه‌الاسلام در مزار شریف در استان بلخ گفته‌اند مردان مسلح محلی کوشانی، به نیروهای طالبان برای این منظور کمک کرده‌اند.

طالبان ادعا می‌کنند این تخلیه‌های اجباری بر اساس حکم دادگاه انجام می‌گیرد، اما شهروندان رانده شده می‌گویند که از دهه هفتاد میلادی تاکنون مالکیت این زمین‌ها را در اختیار داشته‌اند.

بزرگترین تخلیه اجباری در اواخر شهریور ماه و در پانزده روستا در استان‌های دایکندی و ارزگان اتفاق افتاد که در جریان آن، دست‌کم دو هزار و هشتصد تن از هزاره‌ها وادار به ترک اراضی خود شدند.

قوانین بین‌المللی تخلیه اجباری را ممنوع کرده و آن را «انتقال موقت یا دائم افراد، خانواده‌ها یا جوامع از محل سکونت‌شان بر خلاف میل آنها و بدون ارائه پشتیبانی حقوقی» تعریف کرده است.