محمدعلی زم: روحانی و شمخانی شرکای جرم اعدام روح‌الله زم‌اند

پدر روح‌الله زم ابعاد تازه‌‌ای از ماجرای ربایش مدیر کانال «آمدنیوز» را شرح داد

محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم - اعتمادآنلاین

محمدعلی زم می‌گوید که در ماجرای اعدام پسرش روح‌الله زم، شورای عالی امنیت ملی و حسن روحانی «شرکای واقعی» دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران‌اند. او روز یکشنبه، سی‌ام آبان، در دومین یادداشت در حساب اینستاگرام شخصی خود، جزئیاتی تازه از ماجرای اعدام پسرش روح‌الله زم را که موسس کانال تلگرامی «آمدنیوز» بود، منتشر کرد.

زم‌ در این یادداشت اشاره کرده که پس از چند ماه تحقیق و همچنین مشورت با دوستان، وکلا و مطلعان پرونده پسرش، متوجه شده است که دو نفر به نام‌های شیرین نجفی در ترکیه و همچنین عطا نیک‌فر در استرالیا طراحی و اجرای فریب و کشاندن روح‌الله زم به عراق را به عهده داشته‌اند.

سرپرست پیشین حوزه هنری در ادامه با اشاره به اینکه شخص صادق آملی لاریجانی، رئیس سابق قوه قضاییه، در «بگیروببندهای قضایی و اعمال فشارهای امنیتی به روح‌الله و بچه‌ها» نقش اصلی را داشته، افزوده است: «روح‌الله در یکی از ملاقات‌ها و‌ در حضور مسئول پرونده، ماموران و دوربین‌ها گفت که چند روز مانده به هر جلسه دادگاه با من تمرین می‌کردند که چه چیزی بگویم و چگونه بگویم.»

او در ادامه توضیحات خود درباره پرونده پسرش، به حضور و نفوذ دو ساله شیرین نجفی در خانواده روح‌الله زم اشاره کرده و نوشته است: «سردار محمد تولایی، معاون اشراف دفتر فرماندهی کل قوا،  ۲۳ مهر ۹۸ در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم این زمان دو ساله را تایید کرد و گفت که روح‌الله زم از دو سال پیش در تور اطلاعات سپاه قرار داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدعلی زم در بخش پایانی این روایت اینستاگرامی، بدون اشاره به جزئیات، شورای عالی امنیت ملی و دبیر آن یعنی علی شمخانی به همراه حسن روحانی رئیس‌جمهوری وقت ایران، را در ماجرای اعدام پسرش، شرکای جرم واقعی نامیده و نوشته است: «اگر دستگاه مجری اعدام او [روح‌الله زم] به دلیل کاهش عوارض سنگین اقدامش، خود را نیازمند شریک‌یابی می‌داند، خوب است که از شرکای واقعی همچون شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن با جناب حسن روحانی و دبیری آن بر عهده آقای علی شمخانی بوده است، نام ببرد که چگونه «ستاد ویژه» دو ساله با عضویت ۹ یا ۱۲ نهاد (بنا به گفته معاون وزارت اطلاعات) را در این پرونده به کار‌گرفته‌اند.»

البته متن محمدعلی زم ناتمام رها شده و او وعده داده است که ادامه آن ‌را در پست بعدی خواهد نوشت.

او پیش‌تر هم در واکنش به موضوع تبادل روح‌الله زم و یک افسر‌ امنیتی فرانسوی واکنش نشان داده بود. اکبر خوش‌کوشک، مامور پیشین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی مدعی شده بود که ربایش روح‌الله زم حاصل همکاری دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه برای تبادل موسس کانال آمدنیوز و‌ یک افسر‌ ارشد امنیتی فرانسوی بوده است که در سوریه به دست نیروهای داعش اسیر شده بود. محمدعلی زم از دولت فرانسه خواسته بود به این موضوع واکنش نشان دهند و در مورد نقش داشتن در ربایش فرزندش شفاف‌سازی کند.

مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۲ مهر ۱۳۹۸ بدون‌ اشاره به جزئیات، از دستگیری و‌ هدایت روح‌الله زم به داخل ایران خبر‌ دادند. موسس کانال تلگرامی «آمدنیوز» در تیر ۱۳۹۹ به اعدام محکوم و در نهایت روز ۲۲ آذر همان سال به دار آویخته شد.