جایزه حقوق بشری ماگنیتسکی به نازنین زاغری اهدا شد 

نازنین زاغری: «شاید روزی برسد که دیگر نیاز نباشد برای آزادی بجنگیم» 

گابریلا و ریچارد؛ دختر و همسر نازنین زاغری در مراسم اهدا جایزه به او-@rebecca_vincent

جایزه حقوق بشری ماگنیتسکی، به نازنین زاغری، زندانی دو تابعیتی در ایران اهدا شد. در مراسم اهدای این جایزه در لندن، گابریلا دختر نازنین زاغری و ریچارد رتکلیف حضور داشتند. گابریلا در این مراسم پیام مادرش را خواند. زاغری در پیام خود با قدردانی از اهداکنندگان جایزه حقوق بشری ماگنیتسکی، گفت: «این نشان می‌دهد من و هم‌سلولی‌هایم در زندان اوین فراموش نشده‌ایم.»
به گزارش آسوشیتدپرس، نازنین زاغری در ادامه پیام خود گفت: «ممکن است روزی فرابرسد که دیگر نیازی نباشد برای دستیابی به آزادی در دنیا مبارزه کنیم اما در دورانی که همچنان به این مبارزه نیاز داریم، از شما سپاسگزارم که کنار ما هستید.» 
این زندانی دو تابعیتی که از ملاقات فرزند خود محروم است در پیام خود به بزرگ شدن او نیز اشاره کرد و گفت: «با دیدن تصویر دخترم که پیام من را می‌خواند و جایزه را دریافت می‌کند دلم آب می‌شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


جایزه حقوق بشری ماگنیتسکی، که به کنشگران حقوق بشر اهدا می‌شود، یادبود فردی با نام «سرگئی ماگنیتسکی» است که کارمند دولتی روسیه بود اما در سال ۲۰۰۸ پس از فاش کردن اسناد فساد مالی برخی مقام‌های روسیه به زندان افتاد و سپس جان باخت. 
نازنین زاغری، در فروردین سال ۱۳۹۵ درحالی‌که پس از دیدار خانواده‌اش قصد داشت به انگلیس بازگردد در فرودگاه بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد. 
مقام‌های امنیتی و حکومتی ایران، مدعی شده‌اند که اتهام این زندانی دو تابعیتی «جاسوسی» است اما فعالان حقوق بشر و ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری بارها تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران، با دستگیری افراد دو تابعیتی، «گروگان‌گیری» می‌کند. 
اوایل ماه مهر امسال، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، در واکنش به درخواست آزادی نازنین زاغری، به موضوع بازپرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی این کشور به ایران اشاره کرد. بااین‌حال علی باقری معاون سیاسی، وزیر امور خارجه ایران به‌تازگی ارتباط آزادی زاغری و بدهی دولت بریتانیا را انکار کرد و مدعی شد: «یک موضوع قضایی است که در چارچوب قوه قضائیه به آن رسیدگی می‌شود و قابل‌پیگیری در قوه قضائیه است.»
پیشتر ریچارد رتکلیف، نیز خبر داده بود که نازنین زاغری، در تماس تلفنی خود با وزیر خارجه بریتانیا از او خواسته است که بدهی این کشور به ایران را پرداخت شود تا او آزاد شود. 
زمستان سال گذشته درحالی‌که کمتر از یک سال از پایان دوران محکومیت نازنین زاغری مانده بود، دادگاه انقلاب در پرونده جدید دیگری او را با اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و یک سال ممنوع‌الخروجی محکوم کرد.

بیشتر از جهان