همسر نازنین زاغری در بیستمین روز اعتصاب غذا: این بی‌عدالتی است

ریچارد رتکلیف: پزشکان از من خواسته‌اند که به اعتصاب غذا پایان دهم

در حالی که ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری بیستمین روز اعتصاب غذای خود را سپری می‌کند، می‌گوید که به توصیه پزشکان باید به اعتصاب غذای خود پایان دهد. او از روز یکشنبه، دوم آبان، با تحصن مقابل وزارت خارجه بریتانیا، اعتصاب غذا کرده است.

برای گفت‌وگو با ریچارد رتکلیف جلو وزارت خارجه بریتانیا در لندن رفتیم؛ جایی که سه چادر برپا شده است و تابلوهایی با مضمون «نازنین را آزاد کنید» و «انوشه را آزاد کنید» روی زمین قرار دارند. اعتصاب غذا چهره وی را تکیده کرده اما تا امروز تلاش‌ها برای جلب رضایت او به‌منظور صرف‌نظر از ادامه اعتصاب غذا نتیجه‌ای در بر نداشته است.

ریچارد رتکلیف در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، با بیان اینکه هنوز از طرف نخست‌وزیر بریتانیا پاسخی به درخواست‌هایش دریافت نکرده است، گفت که اعتصاب غذا بدنش را تضعیف کرده است و بنا به توصیه پزشکان باید به اعتصاب غذا پایان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نازنین زاغری فروردین ۱۳۹۵هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. سازمان اطلاعات سپاه او را به جاسوسی و «تلاش برای براندازی نرم» متهم و در نهایت دادگاه انقلاب او را به پنج سال حبس محکوم کرد؛ اتهامی که خود زاغری آن را به‌شدت تکذیب می‌کند.

پس از شیوع کرونا در زندان‌های ایران، نازنین یک سال به مرخصی آمد و با پابند الکترونیکی در بازداشت خانگی بود. در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۹، محکومیت پنج ساله نازنین زاغری پایان یافت ولی پرونده جدیدی برای او تشکیل شد. دادگاه رسیدگی به دومین پرونده نازنین زاغری-رتکلیف یک هفته پس از پایان محکومیت پنج‌ساله برگزار شد.

کیفرخواست جدید را سازمان اطلاعات سپاه در مهر ۱۳۹۶ و هنگامی صادر کرده بود که خانم زاغری در حال گذراندن دوره محکومیتش در زندان اوین تهران بود. بر اساس این کیفرخواست، خانم زاغری به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی متهم شده است.

ریچارد رتکلیف با اشاره به اینکه مطمئن نیست که کارزار او به نتیجه موردنظر برسد، تاکید کرد: «هدف من این بود که توجه افکارعمومی را به این بی‌عدالتی جلب کنم که موفق بودم.»

در زمان مصاحبه، چندین رسانه از کشورهای مختلف برای مصاحبه با او حضور یافته بودند.

آقای رتکلیف سال ۲۰۱۹ هم به مدت ۱۵ روز بیرون ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن اعتصاب غذا کرده بود.