چالش‌های اخیر بحران دیپلماتیک قطر

عربستان سعودی می گوید: ابراز همدلی با قطر جرم نیست

عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی)

یک روز پس از اظهارات مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده مبنی بر لزوم پایان دادن به بحران روابط میان عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین با قطر، ریاض با نشر اعلامیه ای تأکید کرد که قطع رابطه با دوحه حق مسلم این کشور ها است و هدف از آن، حمایت از امنیت ملی در برابر تهدید های افراط گرایی و تروریسم است.

در این اعلامیه آمده است که شایعه ای بازداشت حامیان قطر از سوی مقامات امنیتی عربستان سعودی، عاری از حقیقت است و برخی از فعالان مدنی به منظور دفاع از عناصر وابسته به گروه اخوان المسلمین که بدون ارتباط به بحران روابط با قطر توقیف شده اند، اقدام به نشر چنین اتهاماتی در شبکه های اجتماعی می کنند. منابع عربستان سعودی تأکید می دارند که مسئله ای ابراز همدردی با قطر از سوی رسانه های دوحه مطرح می شود و هدف از آن، بهره برداری از اوضاع، به سود اقداماتی است که عناصر وابسته به اخوان المسلمین در عربستان سعودی سعی در اجرای آنها دارند.

در اعلامیه افزوده شده است که دوحه از سال 1995 در صدد سوء استفاده از روابط دو جانبه شده و سعی به نقض حاکمیت عربستان سعودی دارد و مردم را علیه دولت می شوراند. افزون بر آن، قطر گروه های تروریستی همچون اخوان المسلمین، داعش و القاعده را به آغوش پذیرفته است و رسانه های قطری پیوسته در تلاش برای نشر دسیسه های گروه های تروریستی می باشند.

در اعلامیه ای عربستان سعودی آمده است که ریاض، ابوظبی، قاهره و منامه با سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، بار ها از دوحه خواستند تا دست از اقدامات تهدید آمیز بردارد و تعهدات خود را در قبال ثبات و امنیت کشور های عربی خلیج فارس رعایت کند. توافقنامه سال 2013 ریاض و توافقنامه ای که پس از بحران خروج سفرا از دوحه در سال 2014 از سوی اعضای شورای همکاری خلیج فارس به امضا رسید، قطر را دعوت به رعایت تعهدات منطقه ای و بین المللی کرد اما متأسفانه دوحه آماده ای پذیرش نشد. در نتیجه، کشورهای عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین به منظور حفظ امنیت ملی خود، قطر را تحریم کردند.

 پس از افزایش اتهامات علیه قطر و تشدید بحران دیپلماتیک، عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین که اقدامات قطر را تهدیدی علیه امنیت ملی خود تلقی کردند، تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کنند.

 در پیوند به ادعا های بی اساس مبنی بر این که عربستان سعودی افرادی را که با قطر ابراز همدلی کنند، به پنج سال حبس و حدود سه میلیون ریال سعودی جریمه؛ مجازات می کند، اعلامیه خاطر نشان ساخته است که شایعه ای یاد شده هیچ حقیقتی ندارد.

از سوی دیگر، ریاض در مورد ادعای ممنوعیت زائران قطری از حضور در مناسک حج، گفته است که وزارت حج عربستان سعودی در سال 2017 موافقتنامه حج را با مسئولان حج قطر به امضا رساند اما مقامات قطری مانع عزیمت شهروندان خود به امکان مقدسه شدند و این ممنوعیت را ناشی از قطع روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی دانستند.

شایان یاد آوری است که کویت از مدتی بدین سو در تلاش برای حل بحران قطر است و طبق اظهارات منابع دیپلماتیک، قرار است شیخ صباح الاحمد، امیر کویت در سفری که به تاریخ 12 ماه سپتامبر به واشنگتن دارد، پرونده میانجی گری برای حل بحران قطر را با مقامات آمریکایی به بحث و بررسی گیرد.

البته قطر تا کنون هیچ اظهار نظری در مورد اعلامیه ای اخیر عربستان سعودی نکرده است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia