تسلط طالبان بر افغانستان باعث دو برابر شدن بهای مواد مخدر شده است

بر پایه گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، نیاز هشت تن از هر ده مصرف‌کننده مواد مخدر در سراسر جهان از مواد مخدر افغانستان تامین می‌شود

درآمد حاصل از مواد مخدر افغانستان در سال ۲۰۲۱ بین ۱.۸ تا ۲.۷ میلیارد دلار در داخل افغانستان بوده است-NOOR MOHAMMAD / AFP

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) روز سه‌شنبه شانزدهم نوامبر (۲۵ آبان) در گزارشی از افزایش ۸ درصدی محصول تریاک افغانستان در سال ۲۰۲۱ خبر داد. در این گزارش آمده است که برداشت تریاک در سال جاری در افغانستان به ۶۸۰۰ تن رسیده است و این مقدار می‌تواند ۳۲۰ تن هروئین خالص برای بازارهای جهان تامین کند.

بر اساس گزارش پژوهشی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در مورد «وضعیت مواد مخدر در افغانستان ۲۰۲۱»، مواد افیونی تولید شده در افغانستان نیاز هشت نفر از هر ده مصرف‌کننده مواد مخدر در سراسر جهان را تامین می‌کند. از سال ۲۰۲۰، افغانستان ۸۵ درصد تولید جهانی تریاک را به خود اختصاص داده است.

بر پایه این گزارش، غاده ولی، مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، گفته است که خلاصه تحقیق جدید آن دفتر در مورد برداشت تریاک در سال ۲۰۲۱ که در ماه ژوییه تکمیل شد، نشان می‌دهد که نیاز فوری به کمک بین‌المللی برای کاهش پایدار در کشت، تولید، و تقاضای مواد مخدر غیرقانونی در افغانستان وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش در نشست سیاست‌گذاری طرح پیمان پاریس که در آن  ۵۸ کشور و ۲۳ سازمان بین‌المللی برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر افغانستان گرد هم آمده‌اند منتشر شد. انتظار می‌رود که این نشست توصیه‌هایی را برای اقدام در چهار زمینه تایید کند: همکاری فرامرزی، شناسایی و مسدود کردن جریان‌های مالی غیرقانونی، جلوگیری از راه یافتن مواد شیمیایی پیش‌ساز به سازندگان مواد مخدر، و پیشگیری از اعتیاد و درمان بیماران معتاد به مواد مخدر.

بر اساس یافته‌های پژوهشی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، درآمد حاصل از مواد مخدر افغانستان در سال ۲۰۲۱ بین ۱.۸ تا ۲.۷ میلیارد دلار در داخل افغانستان بوده است، اما سودهای بسیار بیشتری در زنجیره‌های عرضه غیرقانونی مواد مخدر در خارج از کشور حاصل می‌شود. افزایش ناپایداری سیاسی در افغانستان از اوت ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰) باعث افزایش قیمت تریاک شد که نسبت به ماه می (اردیبهشت) تقریبا دو برابر شده است.

قیمت‌های بالاتر ممکن است انگیزه‌ای برای کشاورزانی باشد که در زمستان امسال تریاک می‌کارند تا بیشتر کشت کنند و برداشت سال آینده را افزایش دهند.

گزارش مزبور همچنین هشدار می‌دهد که در کنار افزایش تولید تریاک و هروئین، تولید متامفتامین در افغانستان با استفاده از گیاه افدرای وحشی (ریش بُز) در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. تقاضای بالای منطقه‌ای و جهانی برای متامفتامین می‌تواند باعث گسترش بیشتر تولید آن و همچنین سایر مواد مخدر مصنوعی شود.

بیشتر از جهان