رشد اعتیاد از رشد جمعیت در ایران بیشتر است

تریاک، پرمصرف‌ترین ماده مخدر در ایران

آمارها نشان می‌دهند بین پنج تا هفت میلیون نفر در کشور تجربه حداقل یک بار مصرف مواد را داشته‌اند- ایرنا

معضل اعتیاد و فراگیری روزافزون آن در ایران، حالا دیگر تبدیل به یک بحران کلان اجتماعی شده است. آمارهای گرایش جوانان و نوجوانان ایرانی به مصرف مواد مخدر در سال‌های گذشته حکایت از پایین آمدن چشمگیر سن اعتیاد در میان نوجوانان ایرانی دارد. 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فرزانه سهرابی معاون اجتماعی موسسه «کادراس» با اشاره به اینکه تعداد معتادان، سالانه بیش از سه درصد رشد دارد، گفته است که رشد اعتیاد در کشور سالانه حدود «هشت درصد» بوده در حالی که جمعیت کشور در خوشبینانه‌ترین حالت حدود «۲ درصد» رشد داشته است.

موسسه «کادراس»، یک سازمان تحقیقاتی و مطالعاتی در حوزه اعتیاد و مواد مخدر در تهران است.

بنا به گفته  فرزانه سهرابی و براساس آمارها «حدود سه میلیون نفر» مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر در ایران وجود دارد که حدود ۱۰ درصد از آنها را زنان تشکیل می‌دهند. 

به گفته وی ۵۰ درصد معتادان تریاک و شیره، ۱۲ درصد کانابیس (حشیش) و ۹ درصد شیشه مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به روند در حال رشد اعتیاد میان زنان با افزایش رشد گرایش به اعتیاد در کشور در سال‌های آتی روبرو خواهیم شد، گفته است: «نکته بسیار مهم در سال‌های اخیر در مورد اعتیاد زنان، تغییر الگوی مصرف میان زنان مصرف‌کننده مواد است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او و براساس تحقیقات، مردانی که به مواد مخدر روی می‌آورند، اول از سیگار، قلیان، حشیش و «مواد مخدر سبک» شروع می‌کنند و بعد به مصرف شیشه و کراک و مواد مخدر خطرناک می‌پردازند؛ اما این امر در زنان متفاوت است. شروع اعتیاد در زنان با ماده خطرناکی مثل «شیشه و هرویین» است و این نوع الگوی مصرف میان آنان بسیار خطرناک است.

او با هشدار درباره پایین آمدن سن اعتیاد در میان ایرانی‌ها نیز گفته است «زنگ خطری میان دانش‌آموزان و نوجوانان وجود دارد که با توجه به افزایش مصرف مواد صنعتی و گروه آمفتامین‌ها که تبلیغات وسیعی مبنی بر اعتیادآور نبودن آنها می‌شود، تعداد مصرف‌کنندگان تفننی به ویژه میان نوجوانان و جوانان را در حال افزایش نشان می‌دهد».

آمارها نشان می‌دهند بین پنج تا هفت میلیون نفر در کشور تجربه حداقل یک بار مصرف مواد را داشته‌اند.

معاون اجتماعی موسسه کادراس به موضوع تغییر الگوهای مصرف مواد مخدر به‌خصوص در میان گروه‌های سنی جوان‌تر هم اشاره کرده است و با بیان اینکه این تغییر الگو در تمام جهان اتفاق افتاده است، گفته «روند تغییر الگوی مصرف حاکی از آن است که الگوی مواد مصرفی در سطح جهان از مواد سنتی مانند تریاک و مشتقات آن هروئین و حتی موادی مانند کوکائین که در آمریکای شمالی و اروپا پرطرفدار است به مواد صنعتی و نوظهوری مانند خانواده آمفتامین‌ها و انواع کانابیس‌ها تغییر کرده است».

به گفته فرزانه سهرابی الگوی مصرف مواد میان گروه‌های سنی جوان، در هر کشور دیگر و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی آنجا متفاوت است. به گفته او بسیاری از  جوانانی که در شرایط زندگی دشواری قرار دارند، اغلب تلاش دارند با مصرف مخدرها بر وضعیت سخت زندگی خود غلبه کنند.

به گفته معاون اجتماعی این موسسه تحقیقاتی «بحران اعتیاد و قاچاق مواد را به عنوان مهم‌ترین آسیب اجتماعی جوامع امروزی جهان مطرح کرد».

بیشتر از