ابراز نگرانی از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در گزارش جدید آژانس

 «ایران ۱۷.۷ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی دارد که حدود ۸ کیلوگرم بیشتر از میزان برآورد شده در ماه اوت است»

تصویر از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران

چند روز پیش از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در تناقض با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش محرمانه فصلی خود میزان اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی ایران را حدود ۱۷ کیلو و ۷۰۰ گرم برآورد کرده است.

این رقم حدود ۸ کیلوگرم بیشتر از میزان برآورد شده در ماه اوت است.

اورانیوم غنی‌شده در این سطح می‌تواند به راحتی در ساخت سلاح هسته‌ای به‌کار گرفته شود و به همین دلیل است که قدرت‌های جهانی در تلاش هستند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را مهار کنند.

آژانس در این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شده و به رؤیت رسانه‌ها رسیده است تاکید کرده که به دلیل محدودیت در بازرسی‌ها، هنوز قادر به تعیین دقیق میزان انباشت اورانیوم غنی‌شده در ایران نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی دو هفته پیش به آسوشیتدپرس گفته بود که وضعیت نظارت نهاد تحت مدیریتش بر فعالیت‌ها و تاسیسات هسته‌ای ایران مانند پرواز کردن در ابرهای متراکم است.

آژانس که مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را بر عهده دارد، امروز در گزارشی جداگانه همچنین گفته که گروسی از بازرسی‌های بدنی بازرسان این نهاد توسط ماموران امنیتی ایران ابراز نگرانی کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز در همین زمینه نوشته است، آژانس در این گزارش تاکید کرده که مسئولان ایران هنوز اجازه نصب تجهیزات نظارتی در کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ در کرج، تسا، را نداده است.

در این گزارش از قول گروسی نقل شده است «این بر توانایی آژانس جهت بازسازی تداوم اطلاعات و آگاهی‌اش از این سایت، که امری بنیادین برای بازگشت به برجام محسوب می‌شود، به‌طور جدی اثر می‌گذارد.

سرپرست نمایندگی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش گفته است فعالیت‌های غنی‌سازی در نطنز و فردو، از جمله غنی‌سازی ۶۰ درصد و فراتر از ۳.۶۷ درصد مقرر در برجام، با اطلاع آژانس ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا غائبی همچنین گفته است که در دیدار ۱۲ سپتامبر گروسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام شد اجازه دسترسی آژانس به سایت کرج تا پیش از تکمیل تحقیقات قضایی صادر نمی‌شود.

سایت تسا ۲۳ ژوئن امسال هدف حمله خرابکارانه قرار گرفت و مسئولان ایرانی آن را اقدامی تروریستی دانسته و انگشت اتهام را متوجه اسرائیل کرده‌اند. اسرائیل به‌طور رسمی در این مورد اظهار نظر نکرده است.

گزارش‌های امروز آژانس در حالی منتشر می‌شود که رافائل گروسی قرار است دوشنبه آینده به تهران سفر کند. بنابر اعلام وزارت خارجه ایران، وی علاوه بر رئیس سازمان انرژی اتمی، با وزیر امور خارجه نیز دیدار خواهد کرد.

گروسی اخیرا تماس نداشتن مسئولان دولت جدید ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت مذاکره درباره مسائل مهم باقی‌مانده در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و نظارت بر آن را موضوعی «حیرت‌انگیز» خوانده بود.