مقاومت به آنتی‌بیوتیک؛ بحرانی جدید پس از همه‌گیری کرونا

اگر هیچ اقدامی صورت نگیرد، بیماری‌های مقاوم در برابر دارو ممکن است تا سال ۲۰۵۰، باعث مرگ سالیانه ۱۰ میلیون نفر شود

پزشکان اکنون سعی می‌کنند با کاهش میزان تجویز، به‌خصوص در موارد سرفه، گوش‌درد یا گلودرد، با مشکل وابستگی بیماران به آنتی‌بیوتیک مقابله کنند-Pexel

به گفته متخصصان بخش بهداشت و درمان، احتمال دارد پس از همه‌گیری کرونا، مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش پیدا کند و بریتانیا را وارد «بحرانی دیگر» کند.

شیوع مقاومت به آنتی‌بیوتیک مشکلی جهانی است و پیش‌بینی می‌شود در دهه جاری، میلیون‌ها نفر را به کام مرگ بکشاند.

بر اساس گزارش مشترک سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹، اگر هیچ اقدامی صورت نگیرد، بیماری‌های مقاوم در برابر دارو ممکن است تا سال ۲۰۵۰، باعث مرگ سالیانه ۱۰ میلیون نفر شود و تا سال ۲۰۳۰، تا ۲۴ میلیون نفر را در وضعیت فقر شدید قرار دهد.

داده‌های جدید اداره امنیت سلامت بریتانیا نشان می‌دهد که از هر پنج فرد مبتلا به عفونت خونی، یک نفر در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم است.

مقاومت [دارویی] می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند زیرا درمان بسیار دشوار و در برخی موارد، به بستری در بیمارستان و مرگ منجر می‌شود.

داده‌های دولتی نشان می‌دهد به‌دلیل افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی و تقویت بهداشت فردی، در سال گذشته، موارد عفونت خونی مقاوم به آنتی‌بیوتیک برای اولین بار از سال ۲۰۱۶ به این سو، کاهش پیدا کرد و از ۶۵ هزار و ۶۸۳ نفر در سال ۲۰۱۹ به ۵۵ هزار و ۳۸۴ نفر در سال ۲۰۲۰ رسید.

با وجود این، دانشمندان به‌شدت نگران‌اند که موارد عفونت همچنان بالاتر از شش سال قبل است. رقم تقریبی مرگ‌و‌میرهای مرتبط با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک در فاصله سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹، سال به سال افزایش پیدا کرد و سپس در سال ۲۰۲۰، کاهش یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر سوزان هاپکینز، مشاور پزشکی ارشد در اداره امنیت سلامت بریتانیا (UKHSA)، در این زمینه گفت مقاومت ضدمیکروبی «همه‌گیری پنهان» توصیف شده است و هشدار داد «مسئله مهم این است به محض خروج از [بحران] کووید‌ـ‌۱۹ وارد بحرانی دیگر نشویم.»

مقام‌های بهداشت و درمان دولت هشدار داده‌اند که به‌رغم کاهش شمار موارد عفونت‌های خونی در سال گذشته، نسبت کلی موارد عفونت مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها همچنان رو به افزایش است.

آن‌ها در ادامه افزودند: «این نشان می‌‌دهد که احتمال دارد در سال‌های پس از همه‌گیری، عفونت‌های مقاوم بیشتر شوند و اقدام مستمر ضروری خواهد بود.»

باکتری برای بقا به‌طور طبیعی تکامل پیدا می‌کند تا در مقابل داروهایی که آن را می‌کشد مقاوم شود اما بحران مقاومت به آنتی‌بیوتیک تا حد زیادی نتیجه اقدام‌های بشر است. یک مسئله که به این بحران دامن زده است تجویز بیش از اندازه این نوع داروها است و پزشکان اکنون سعی می‌کنند با کاهش میزان تجویز، به‌خصوص در موارد سرفه، گوش‌درد یا گلودرد، با مشکل وابستگی بیماران به آنتی‌بیوتیک مقابله کنند.

در سی و اندی سال گذشته، با کمبود سرمایه‌گذاری در این صنعت، تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید نیز متوقف شده است.

دکتر سوزان هاپکینز، از اداره امنیت سلامت بریتانیا، گفت: «احتمال دارد محدودیت‌های کووید‌ـ‌۱۹ در سال ۲۰۲۰ از جمله افزایش ابتلا [به کرونا]، تمهیدهای پیشگیری و کنترل نیز در کاهش مقاومت به آنتی‌بیوتیک و کاهش تجویز آنتی‌بیوتیک نقش داشته باشد.» 

«این تمهیدها شدید و سختگیرانه بودند، اما اگر مسئولانه عمل نکنیم، که می‌تواند عملی به‌سادگی شست‌و‌شوی مرتب و کامل دست‌ها باشد، عفونت‌های جدی مقاوم به آنتی‌بیوتیک دوباره افزایش پیدا می‌کنند.»

«در حالی که به زمستان نزدیک می‌شویم، با افزایش میزان عفونت‌های تنفسی که در گردش‌اند، مهم است که به خاطر داشته باشیم برای بسیاری از علایم شبیه سرماخوردگی آنتی‌بیوتیک لازم نیست. اگر احساس می‌کنید حالتان خوب نیست، در خانه بمانید. مصرف آنتی‌بیوتیک وقتی به آن نیاز ندارید فقط شما و عزیزانتان را در آینده در معرض خطر قرار می‌دهد، پس لطفا به توصیه پزشک عمومی، پرستار، دندانپزشک یا داروساز گوش بدهید.»

در یک نظرسنجی جهانی، که سازمان بهداشت جهانی و دیگر شرکایش انجام دادند، ۹۰ درصد کشورها گزارش دادند که همه‌گیری کرونا اجرای طرح‌هایشان برای مقابله با مقاومت ضدمیکروبی را متوقف کرده است.

© The Independent