مصرف آنتی‌بیوتیک‌ ممکن است تاثیر قرص‌ ضدبارداری را کاهش دهد

هنگام مصرف همزمان قرص ضدبارداری و آنتی بیوتیک، زنان باید شیوه های دیگر پیش گیری را هم به کار ببندند

بارداری‌های اتفاقی در زنانی که داروهای حاوی آنزیم مصرف می‌کردند ۱۳ برابر بیشتر بود. پیشتر ثابت شده است که این داروها در مقایسه با داروهای دیگر جلوی تاثیر هورمون‌های ضدبارداری را می‌گیرند - Raul ARBOLEDA / AFP

محققان می‌گویند استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است باعث کاهش تاثیر قرص‌های ضدبارداری شود. 

دانشمندان به زنان توصیه می‌کنند اگر داروهایی مصرف می‌کنند که باکتری‌ها را می‌کشند، تمهیدات احتیاطی تکمیلی را اتخاذ کنند تا از بارداری ناخواسته اجتناب نمایند. 

در تحقیقی که در بخش «داروهای منطبق بر مدرک» نشریه «بریتیش مدیکال ژورنال» (British Medical Journal) منتشر شد، محققان نوشتند: «مدارک حاکی از آن است که واکنشی میان داروهای ضدباکتری با هورمون‌های ضدبارداری وجود دارد که ممکن است باعث انفعال وعدم تاثیر قرص‌های ضدبارداری شود.» 

آن‌ها ادامه دادند: «برای احتیاط لازم است زنان هنگام استفاده از هورمون‌های ضدبارداری، اگر از داروهای ضدباکتری هم استفاده می‌کنند؛ تمهیداتی بیشتر را برای جلوگیری از بارداری به کار بندند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما کارشناسان می‌گویند اکثر قرص‌های ضدبارداری در بریتانیا اخطاری به روی خود دارند که به کاهش تاثیر آن‌ها هنگام ترکیب با سایر داروها، از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها، هشدار می‌دهد. 

استیون ایوانز، استاد داروشناسی بیماری‌های مسری در دانشکده بهداشت و داروهای گرمسیری لندن که در این تحقیق نقشی نداشته است، می‌گوید: «به نظر محتمل می‌رسد که دفترچه‌های راهنمای بیماران به دقت مطالعه نشود و حتی شاید برخی از دکترها هنگام تجویز این دارو به مشکلات احتمالی آن اشاره نکنند یا حتی بیماران فراموش کنند که به آن‌ها چنین هشداری داده شده است.» 

دانشمندان واحد مراقبت‌های اولیه و علوم بهداشتی نوفیلد از دانشگاه آکسفورد با بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده از پرونده‌های بایگانی شده به دست مسؤولان به این نتیجه رسیدند که بارداری‌های ناخواسته در میان زنانی که از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند هفت برابر بیشتر است. 

بارداری‌های اتفاقی در زنانی که داروهای حاوی آنزیم مصرف می‌کردند ۱۳ برابر بیشتر بود. پیشتر ثابت شده است که این داروها در مقایسه با داروهای دیگر جلوی تاثیر هورمون‌های ضدبارداری را می‌گیرند. 

اما پروفسور ایوانز می‌گوید این گزارش‌ها «به خاطر وجود عوامل اتفاقی دیگرند و صرفا می‌توانند به عنوان پیشنهاد در نظر گرفته شوند.» 

او گفت: «مشکل این جاست که این اطلاعات نه مدرک خوبی ارائه می‌کنند که گزارش آن‌ها حاصل از عوامل اتفاقی دیگر نیز بوده است و نه از مقیاس و میزان این مشکل احتمالی صحبت می‌کنند. اگر طی ۵۵ سال گذشته تنها ۴۶ حاملگی ناخواسته وجود داشته باشد، حتی اگر کمتر از آمار واقعی هم گزارش شده باشد، احتمالا مشکلی جدی برای بهداشت عمومی نیست.» 

هیات تحریریه و آژانس‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان