سهیل عربی پس از آزادی از زندان تبعید شد

این زندانی سیاسی دوران محکومیت هشت‌ساله خود در زندان را بدون حتی یک روز مرخصی سپری کرد

نیروهای قرارگاه ثارالله سپاه سهیل عربی را در آبان ۱۳۹۲ به اتهام «اهانت به مقدسات اسلامی»، «سب‌النبی» و «توهین به رهبر و مقام‌های جمهوری اسلامی» دستگیر کردند-عکس از هرانا

سهیل عربی، زندانی سیاسی، با پایان دوران محکومیت خود از زندان آزاد و سپس به شهرستان برازجان تبعید شد. او که در آبان ۱۳۹۲ دستگیر شده بود، تمام هشت سال گذشته را بدون حتی یک روز مرخصی در زندان سپری کرده است.

سهیل عربی، متولد سال ۱۳۶۴، وبلاگ‌نویس ایرانی است که نیروهای قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران او را در آبان ۱۳۹۲ به اتهام «اهانت به مقدسات اسلامی»، «سب‌النبی» و «توهین به رهبر و مقام‌های جمهوری اسلامی» دستگیر کردند.

او مدتی را در سلول انفرادی نگه داشته و سپس به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. شهریور ۱۳۹۳، در حالی‌ که حدود یک‌ سال از بازداشت سهیل عربی می‌گذشت، شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران این نویسنده زندانی را به اتهام «توهین به پیامبر اسلام» به اعدام محکوم کرد. این حکم در آذرماه همان سال در دیوان عالی کشور نیز تایید شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سهیل عربی در دادگاه تجدیدنظر از حکم اعدام رهایی یافت اما به ۹۰ ماه زندان و دو سال تحقیقات مذهبی محکوم شد. بر اساس حکم دادگاه، علاوه بر تحمل هفت سال و نیم زندان، او موظف شد ۱۳ جلد کتاب دینی و مذهبی را بخواند و از هر کتاب پنج تا ۱۰ صفحه خلاصه تهیه کند.

این زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۹۹ از داخل زندان یک فایل صوتی منتشر کرد که در آن «وضعیت ناگوار» زندانیان در زندان بزرگ تهران را تشریح کرده بود. پس از انتشار این فایل صوتی، او به سلول انفرادی در زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

در دوران محکومیت و زندان سهیل عربی، فرنگیس مظلوم، مادر او، به دلیل دادخواهی فرزندش بارها با برخوردهای امنیتی مواجه و سرانجام در سال ۱۳۹۸، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان محکوم شد.

سهیل عربی در حالی پس از تحمل هشت سال حبس از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد که به همراه مامور برای تعیین تکلیف دوران تبعید خود به برازجان اعزام شده است. این گزارش می‌افزاید که به دلیل تحمل حبس بیش از میزان محکومیت، از مجازات تبعید او کسر یا اجرای حکم متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، او با اینکه پس از تغییرات بسیار در روند دادرسی و احکام صادره در حال تحمل دوران محکومیت هفت سال و شش‌ماهه خود در زندان تهران بزرگ بوده، بابت دو پرونده‌ جدید که در زندان علیه او گشوده شده، در دادگاه انقلاب تهران به حبس، تبعید و جزای نقدی محکوم شده است.

بر اساس این گزارش، عربی در پرونده نخست بابت اتهام‌های «توهین به مقدسات دینی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری» به پنج سال حبس و برای پرونده دیگرش به اتهام «نشر اکاذیب به‌قصد تشویق اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» به دو سال حبس، دو سال تبعید به برازجان و چهار میلیون تومان جزای نقدی و به اتهام «تخریب اموال دولتی» به یک سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

خبر آزادی سهیل عربی و تبعیدش به برازجان را خسرو دانشجو، وکیل او در حساب شخصی خود در توییتر اعلام کرد. هم‌زمان، کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز به نگه داشتن سهیل عربی در زندان بیش از میزان محکومیت، اعتراض کردند. به گفته آنان، عربی ۲۵۸ روز بیشتر از حکمی که برای او صادر شده، در زندان بوده است. خسرو دانشجو نیز با تایید این موضوع در توییتر نوشت: «به دستور قاضی اجرا، این مدت زمان اضافه در زندان از دوران تبعید او کسر خواهد شد.»