اعطای تابعیت عربستان به مهاجران «بااستعداد»

اقامت خارجی‌ها در عربستان سعودی معمولا با ویزای قابل تمدید شغلی امکان‌پذیر است

اعطای تابعیت در راستای کمک به دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ انجام می‌شود-FAYEZ NURELDINE / AFP

عربستان سعودی به گروهی از مهاجران از جمله پزشکان، روحانیون و دانشگاهیان تابعیت اعطا کرده و به این ترتیب تبدیل به دومین کشور عرب حوزه خلیج‌فارس شد که امسال یک برنامه رسمی اهدای تابعیت به خارجیان دارای مهارت‌های استثنایی ارائه می‌کند.

به گزارش رویترز، به دنبال فرمان سلطنتی صادرشده در پنج‌شنبه گذشته،۱۱ نوامبر، در یک اعلامیه خبری اعلام شد به «متخصصان و استعدادهای استثنایی جهانی» که به رشد این کشور تحت برنامه‌های اصلاحی جاه‌طلبانه آن کمک خواهند کرد، شهروندی اعطا خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقامت خارجی‌ها در عربستان سعودی معمولاً با ویزاهای قابل تمدید که تنها چند سال اعتبار دارند و معمولاً مرتبط با شغل افراد هستند، امکان‌پذیر است.

بنا بر اعلام خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، برنامه بومی‌سازی و اهدای تابعیت با هدف ایجاد یک «محیط جذاب برای پرورش و حفظ استعدادهای استثنایی در راستای کمک به دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰» در جستجوی افرادی در زمینه‌های تحصیلات اسلامی، پزشکی، علم، فرهنگ، ورزش و فناوری است.

چشم‌انداز ۲۰۳۰ طرحی از اصلاحات برای ایجاد شغل و کاهش وابستگی اقتصاد عربستان به نفت است.

طبق گزارش‌های خبری محلی منتشرشده در روز دوشنبه، گروهی که به‌تازگی تابعیت خود را دریافت کرده‌اند شامل روحانیون مسلمانی که از برخی ابتکارات ملک سلمان در زمینه تساهل مذهبی حمایت می‌کنند، کارشناسان مالی، پزشکان و دانشگاهیان متخصص در مهندسی، شیمی و ارتباطات، هستند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که عربستان سعودی به دنبال تبدیل شدن به یک مرکز تجاری منطقه‌ای و رقابت برای جذب سرمایه و استعدادهای خارجی است.

در ماه ژانویه امارات متحده عربی نیز طرحی را اعلام کرد که به سرمایه‌گذاران و دیگر متخصصان از جمله دانشمندان، پزشکان و خانواده‌های آن‌ها شهروندی اعطا می‌کند.

این حرکت به دنبال انعطاف‌پذیرتر شدن سیاست‌های این کشور در زمینه صدور ویزا در سال‌های اخیر بود که اقامت طولانی‌تری را برای انواع خاصی از سرمایه‌گذاران، دانشجویان و متخصصان امکان‌پذیر می‌کرد.

بیشتر از جهان