آخرین بار کجا پروانه دیدید؟

در گوشه و کنار دنیا گروه‌های داوطلب تلاش می‌کنند تا تعداد حشرات ازجمله پروانه‌ها را به حد طبیعی برگردانند

شما هم احتمالاً کاهش حضور پروانه‌ها را در محل زندگی خود احساس کرده‌اید-CANVA

پروانه‌ها بخش مهمی از میراث حیات‌وحش ما، به همراه سایر گرده پراکن ها، به‌سرعت در حال ناپدید شدن هستند.

 پروانه‌ها به‌عنوان شاخص‌های حساس سلامت محیط‌زیست برای ما ارزشمند هستند. واقعیت تلخ این است که به‌رغم تلاش‌های انجام‌شده برای حفاظت از آن‌ها در ۴۰ سال گذشته، تعداد آن‌ها با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال کاهش است.

داده‌های مرکز حمایت از پروانه‌ها و شاپرک‌ها در بریتانیا نشان می‌دهد که هردوی این گروه حشرات بسیار سریع‌تر از سایر گروه‌های گیاهان و جانوران در حال کاهش هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق تحقیقی که در مورد جمعیت حشرات جهان انجام گرفته است، فروپاشی عظیمی در تنوع زیستی کره زمین در حال رخ دادن است و شمار حشرات در ۳۰ سال گذشته دست‌کم به میزان یک‌چهارم کاهش یافته است. این افت در برخی مناطق شامل اروپا شتاب گرفته است.

استفاده بی‌رویه از آفت‌کش‌ها، بر هم خوردن تعادل جانوری و گیاهی و تغییرات دمایی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده زندگی پروانه‌ها هستند. از بین رفتن گرده پراکن ها به‌صورت مستقیم بر تولیدات کشاورزی تأثیر منفی می‌گذارد.

در گوشه و کنار دنیا گروه‌های داوطلب تلاش می‌کنند تا تعداد حشرات ازجمله پروانه‌ها را به حد طبیعی برگردانند.

ابتکار «سرشماری بزرگ پروانه‌ها» که توسط خیریه حفاظت از پروانه‌ها در بریتانیا به راه افتاد، یک حرکت جمعی در سراسر بریتانیا است که با هدف شمارش میزان پروانه‌هایی که مردم می‌بینند آغاز شد. برگزارکنندگان این سرشماری درباره هدف خود می‌گویند: «ما پروانه‌ها را می‌شماریم زیرا نه تنها موجودات زیبایی هستند، بلکه بسیار مهم هستند. آن‌ها به عنوان گرده‌افشان و اجزای زنجیره غذایی بخش‌های حیاتی اکوسیستم و در معرض خطر هستند. تعداد پروانه‌ها در بریتانیا از دهه ۱۹۷۰ به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است. این هشداری است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»

شما هم احتمالاً کاهش حضور پروانه‌ها را در محل زندگی خود احساس کرده‌اید. حشرات از پروانه‌ها گرفته تا سوسک‌های سرگین غلتان، دلیل اصلی باروری زمین هستند. از زنبورهایی که از این بوته به آن بوته می‌روند تا پروانه‌های رنگارنگ که از گلدان‌های شما دیدن می‌کنند، حشرات برای مراقبت و افزایش تنوع زیستی فضاهای بیرونی یک موهبت‌اند.

بیشتر از زندگی