انتقاد تند ناسا از روسیه برای آزمایش تسلیحاتی «نسنجیده» در فضا

آزمایش تخریبی ضدماهواره‌ای (ASAT) روسیه سبب شد فضانوردان و کیهان‌نوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی دستورالعمل‌های اضطراری ایمنی را اجرا کنند

در پی آزمایش تسلیحاتی روسیه، توده خطرناکی از زباله‌های فضایی پدید آمد - HO / NASA / AFP

رئیس آژانس فضایی ایالات متحده ناسا از روسیه بابت آزمایش «نسنجیده و خطرناک» ضدموشکی که فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی را به جست‌وجوی پناهگاه واداشت، به‌شدت انتقاد کرد.

بیل نلسون، رئیس ناسا،این آزمایش تسلیحاتی غافلگیرانه را محکوم کرد زیرا در پی آن توده خطرناکی از زباله‌های فضایی پدید آمد.

نلسون، سناتور پیشین ایالت فلوریدا، گفت: «اوایل امروز زباله‌های فضایی پدیدآمده از آزمایش تخریبی ضدماهواره‌ای (ASAT) روسیه سبب شد فضانوردان و کیهان‌نوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی دستورالعمل‌های اضطراری ایمنی را اجرا کنند.»

«من هم مانند وزیرخارجه بلینکن از این اقدام غیرمسئولانه و خطرناک عصبانی‌ام. با آن پیشینه طولانی و درخشان در پروازهای فضایی انسان، از روسیه بعید بود که نه تنها فضانوردان آمریکایی و همتایان خارجی آن‌ها در ایستگاه بین‌المللی بلکه فضانوردان خودش را به خطر بیندازند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«کارهایشان نسنجیده و خطرناک است و ایستگاه فضایی چین و سرنشینان آن را نیز به خطر می‌اندازد.»

وزارت خارجه ایالات متحده تایید کرد که آزمایش تسلیحاتی روسیه به عمد یک ماهواره دوران شوروی را از بین برده است.

واریزه‌های پدید آمده از آزمایش تخریبی ضدماهواره‌ای (ASAT) روسیه سبب شد فضانوردان و کیهان‌نوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی دستورالعمل‌های اضطراری ایمنی را اجرا کنند. از روسیه بعید بود نه تنها فضانوردان آمریکایی و همتایان خارجی آن‌ها در ایستگاه بین‌المللی بلکه کیهان‌نوردان خودشان را به خطر بیندازند.

بیل نلسون(SenBillNelson@) ۱۵ نوامبر

آقای نلسون افزود: «تمام کشورها مسئولیت دارند از ایجاد عمدی زباله‌های فضایی ناشی از عملیات ضدماهواره‌ای جلوگیری کنند و محیطی ایمن و پایدار در فضا پدید آورند.»

«ناسا به منظور اطمینان حاصل کردن از ایمنی فضانوردان خود در مدار، به پاکسازی زباله‌های فضایی در روزهای آینده و پس از آن ادامه خواهد داد.»

به گفته کارشناسان امور فضایی ایالات متحده، بیشتر این زباله‌ها در عرض پنج سال محو می‌شوند ولی برخی از ذرات ممکن است برای یک دهه در مدار باقی بمانند.

در طول تمرین اضطراری روز دوشنبه، فضانوردان ناسا تام مارشبرن، راجا خاری و کیلا بارون همراه ماتیاس ماوره، فضانورد سازمان فضایی اروپا، در فضاپیمای خود، کرو دراگون، پناه گرفتند. در همین حال، آنتون شکاپلروف و پیوتر دوبروف، کیهانوردان روسی ومارک وانده‌های، فضانورد ناسا، به کپسول فضایی خود، سایوز، پناه بردند.

این فضانوردان به فضاپیما رفتند تا در صورت لزوم اگر ایستگاه فضایی بین‌المللی در معرض هر آسیب عمده‌ قرار داشت، از آن جدا و راهی زمین شوند.

ایستگاه فضایی هر ۹۰ دقیقه در حال گذر از میدان زباله‌های فضایی است و بر اساس مخاطره‌سنجی بخش (اداره) زباله‌های فضایی سازمان ناسا و کارشناسان بالیستیک، (فضانوردان) برای دومین و سومین گذر از آن در کپسول‌های فضایی پناه گرفتند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی