غرامت‌خواهی زنان استرالیایی از قطر به دلیل «بازرسی بدنی غیرعادی»

در آستانه میزبانی قطر از مسابقات جام جهانی، زنان استرالیایی شکایت خود را علیه بازرسی نامتعارف در فرودگاه آن کشور پیگیری می‌کنند

«خواستار عذرخواهی رسمی از سوی کشور قطر هستیم» - AFP

اکتبر ۲۰۲۰، پس از پیدا شدن نوزادی در یک سطل زباله در فرودگاه «حمد» دوحه قطر، به برخی زنان مسافر دستور خر‌وج از هواپیما داده شد. نگهبانان مسلح، آن زنان را از هواپیمای قطرایرویز پیاده کردند و پرستاران در یک آمبولانس آنان را مورد معاینه قرار دادند که ببینند آیا زایمان کرده‌اند یا خیر. این اتفاق در آن زمان با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد که در پی آن، مقامات قطر عذرخواهی، و یکی از مسئولان فرودگاه را به حبس تعلیقی محکوم کردند. 

به گزارش ب‌ بی‌سی، آن ماجرا برای زنانی که مورد بازرسی بدنی نامتعارف قرار گرفته بودند، تمام نشده است و زنان استرالیایی که در میان زنان معاینه‌شده بودند، می‌گویند شکایت خود را علیه آن کشور دنبال می‌کنند. زنان استرالیایی خشمگین که از آن بازرسی بدنی به عنوان «حمله» و «وحشیانه‌ترین معاینه فیزیکی» نام می‌برند، گلایه دارند که چرا این موضوع به فراموشی سپرده شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این شاکیان، بازرسی بدنی در شرایطی صورت گرفته که آن‌ها با آن کار موافقت نکردند و هیچ توضیحی در مورد این که چرا باید مورد چنان معاینه اجباری‌ای قرار بگیرند، به آنها داده نشده است. معاینه‌ها حدود پنج دقیقه طول کشیده است و بعد آنان به سمت هواپیما هدایت شده‌اند. چندین زن پس از رسیدن به استرالیا این حادثه را به پلیس گزارش دادند که توجه عمومی و بین‌المللی را نسبت به این موضوع برانگیخت.

در آن زمان، نخست‌وزیر قطر، در توییتی از آن اتفاق عذرخواهی کرد و نوشت: «ما از برخورد غیرقابل قبول با مسافران زن متاسفیم. آنچه رخ داد، منعکس‌کننده قوانین و ارزش‌های قطر نیست.» با این حال، زنان استرالیایی خواهان پیگرد قانونی این موضوع شدند که به گفته آنان، تاکنون بی‌نتیجه بوده است. 

دامیان استورزاکر، وکیل هفت تن از این زنان، می‌گوید با وجود تلاش برای تعامل با مقام‌های کشور قطر، با دیوار سکوت مواجه شده‌اند. او اعلام کرد که «خواستار عذرخواهی رسمی از سوی کشور قطر و تغییر رویه فرودگاه هستیم تا مطمئن شویم که این حادثه دوباره تکرار نمی‌شود.»

همچنین، برخی از این زنان اعلام کرده‌اند که از مقامات قطر به دلیل برخوردی که با آن‌ها شده است، غرامت می‌خواهند. آن‌ها گفته‌اند که توسط کارکنان دولتی آن کشور و کارمندان هواپیمایی قطر مورد ضرب و شتم، تعرض جنسی، و حبس کوتاه‌مدت قرار گرفته‌اند که برای بعضی از آن‌ها کابوس شبانه به همراه داشته است.

پیگیری این پرونده در شرایطی انجام می‌شود که کشور قطر قرار است در زمان میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ پذیرای هزاران مسافر خارجی باشد.

بیشتر از جهان