سوریه واردات خودرو ایرانی را ممنوع کرد

یک کارشناس: کشورهای ونزوئلا، سوریه و عراق با وجود ادعای دوستی، خریدار موقت خودروهای ایرانی بودند

تحریم‌ها و موضوعاتی مثل اف‌ای‌تی‌اف صادرات پایدار خودرو را به یک رویا تبدیل کرده است - تجارت‌نیوز

اتاق بازرگانی تهران از ممنوعیت واردات خودرو ایرانی به سوریه خبر داد. بر اساس این گزارش، دولت این کشور در یک سال و نیم گذشته، مجوز واردات خودروهای ساخت ایران به سوریه را لغو کرده است و هیچ خودرو ایرانی اجازه ندارد به این کشور وارد شود.

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم بر افزایش تولید خودرو حساب ویژه‌ای باز کرده است. سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت دولت رئیسی، از زمان شروع به کار خود تاکنون بارها افزایش تولید خودرو و صادرات آن را وعده داده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به‌تدریج در حال از دست دادن بازارهای خود برای صادرات خودرو به کشورهای همسایه است.

پس از اینکه اعلام شد خودروهای ایرانی به دلیل رعایت نکردن استانداردهای زیست‌ محیطی بازار عراق را از دست داده‌اند، حالا اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده است که صادرات خودروهای ایرانی به سوریه هم ممنوع شده است. به گزارش پایگاه خبری انتخاب و بر اساس این گزارش، دولت سوریه با وجود روابط همسو با حکومت ایران، در یک سال و نیم گذشته مجوز ورود خودروهای ایرانی را لغو کرده است. این تصمیم در حالی گرفته شده که در سال‌های گذشته، ایران‌خودرو کارخانه‌ای با سه سالن مجهز در این کشور احداث کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بررسی نشان می‌دهد که تدوین و اعمال برخی استانداردهای سخت‌گیرانه دولت سوریه از جمله دلایل ممنوعیت واردات خودرو و قطعات از ایران بوده است؛ دولت سوریه در عین حال، تعرفه واردات خودرو از ایران را نیز افزایش داده است.

با این حال، محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، با تایید ممنوعیت واردات خودرو و قطعات خودرو ساخت ایران از سوی سوریه، این تصمیم را تنها شامل خودروهای ایرانی ندانست و گفت که این ممنوعیت برای تولیدات سایر کشورها نیز اعمال شده است. به گفته محمدرضا نجفی‌منش، دولت سوریه مجوز واردات خودرو از ایران و دیگر کشورها را صادر نکرده است و نبود ارز کافی و نگرانی از جهش نرخ ارز در این کشور دلایل اصلی اتخاذ این تصمیم عنوان شده‌اند.

بنا به اعلام این عضو اتاق بازرگانی تهران، با وجود ممنوعیت ورود خودروهای ایرانی به سوریه، شرکت خودروسازی ایران‌خودرو در تلاش است با توجه به وجود کارخانه این شرکت در سوریه، از طریق مذاکره با نخست‌وزیر این کشور برای واردات خودروهای ایرانی مجوز بگیرد.

نجفی‌منش با بیان اینکه مذاکره‌کنندگان ایرانی برای نیاز نداشتن به نقل‌و‌انتقال ارز برای واردات خودرو از ایران، راهکارهایی به مقام‌های دولت سوریه ارائه داده‌اند، گفت: «ایجاد خط اعتباری از طریق بانک توسعه صادرات ایران از جمله این راهکارها برای تشویق دولت سوریه به واردات مجدد خودرو از ایران است.»

در حالی‌ که دولت صادرات خودرو را وعده داده است، کارشناسان اقتصادی می‌گویند این وعده‌ها و برنامه‌ها «مانور سیاسی»‌اند و جنبه اجرایی ندارند. فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، با تایید این موضوع به بی‌کیفیتی خودروهای ایرانی اشاره کرده و به پایگاه خبری اقتصاد ۲۴ گفته است: «این آقایان انتظار دارند همان‌طور که مردم خودرو داخلی را به‌ناچار خریداری می‌کنند، مردم سایر کشور‌ها نیز این خودرو‌های بی‌کیفیت را خریداری کنند.»

او با اشاره به اینکه کشورهای ونزوئلا، سوریه و عراق که ادعای دوستی با ایران را دارند، خریدار موقتی خودروهای ایرانی بودند، گفت که این موضوع به دلایل مختلف از جمله نبود طراحی و استاندارد لازم متوقف شده است.

به گفته این فعال اقتصادی، تحریم‌ها و موضوعاتی مثل اف‌ای‌تی‌اف صادرات پایدار خودرو را به یک رویا تبدیل کرده است و صنعت خودروسازی ایران تنها به شرطی می‌تواند در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد که شرایط سیاسی ایران تغییر کند و شرکت‌های بین‌المللی بتوانند بدون دخالت دولت، برای راه‌اندازی واحد‌های تولید خودرو اقدام کنند.

بیشتر از اقتصاد