اتاق بازرگانی: صنعت فرش ایران را ربودند

رئیس اتاق بازرگانی ایران می‌گوید که در ۴۰ سال اخیر، فرش‌بافان ایرانی را به چین و پاکستان بردند 

فرش ایرانی تاریخی چندین هزار ساله دارد و سابقه آن تا دوران باستان می‌رسد - ATTA KENARE / AFP

رئیس اتاق بازرگانی ایران با ابراز تاسف از «ربوده شدن» صنعت فرش دستباف ایران، گفته است: «در طول ۴۰-۳۰ سال اخیر، بسیاری از فرش‌بافان و متخصصان ما را به برخی کشورها از جمله چین و پاکستان بردند.» به گفته غلامحسین شافعی، «مشکلات اساسی» تولیدکنندگان را از ابداع‌ها و ابتکارهای جدید بازمی‌دارد.

فرش ایرانی تاریخی چندین هزار ساله دارد و سابقه آن تا دوران باستان می‌رسد. فعالان اقتصادی و هنرمندان صنایع‌دستی بارها تاکید کرده‌اند که قالی ایران ظرفیت رقابت در بازارهای جهانی را دارد و می‌تواند یکی از گزینه‌های مطرح برای توسعه اقتصاد غیرنفتی باشد اما با وجود نقش تعیین‌کننده صنعت فرش در صادرات و ورود ارز به ایران، در طول سال‌های پس از انقلاب، به این صنعت توجه نشده است. در سال‌های اخیر نیز به دلیل تحریم‌ها، صادرات فرش ایرانی کاهش یافته و به گفته سیدرضی حاجی آقامیری، رئیس سابق کنفدراسیون صادرات، به صفر نزدیک شده است. این در حالی است که بر اساس اعلام ناظران، علاوه بر فرش دستباف، فرش ماشینی ایرانی نیز ارتقا یافته است و می‌تواند در بازارهای جهانی رقابت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به این موضوع به خبرگزاری ایلنا گفت: «اگر موانع برداشته شود و تامین مواد اولیه صنعت فرش بتواند به‌سادگی انجام شود، ما قدرت رقابت در کلیه بازارهای جهانی را داریم.» به گفته این فعال اقتصادی، «قابل پیش‌بینی نبودن آینده صنعت»، «قیمت‌گذاری کالا» و «تامین مواد اولیه» همه صنایع از جمله صنعت فرش ایران را با مشکل مواجه کرده است.

شافعی با بیان اینکه «مشکلات اساسی» تولیدکنندگان را از ابداع‌ها و ابتکارهای جدید بازمی‌دارد، گفت: «با کمال تاسف، در طول ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته، بسیاری از فرش‌بافان و متخصصان ما را به برخی از کشورها از جمله چین و پاکستان بردند و می‌توان گفت صنعت فرش دستباف ایران را ربودند.» به گفته او، از آنجا که عوامل تولید فرش دستباف در چین و پاکستان بسیار کمتر از ایران است، قیمت تمام‌شده آن‌ها نیز کمتر از ایران اعلام می‌شود و به همین دلیل صنعت فرش ایران در میدان رقابت به مشکل دچار می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران «مشکلات داخلی در سیاست‌گذاری‌ها» و «تحریم‌ها» را دو عامل مهمی خواند که بر صادرات فرش ایران تاثیر گذاشته‌اند.

پیش‌تر سیدرضی حاجی آقامیری هم گفته بود که صنعت فرش ایران «نفس‌های آخر» را می‌کشد و «راکد» است؛ به‌ طوری‌ که در حال حاضر صادرات فرش به کشورهای همسایه هم امکان‌پذیر نیست. او سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی را «مبهم» و «لحظه‌ای» خواند و «تغییر رویکرد سیاسی و اقتصادی» را تنها راه چاره بازگشت رونق به صنعت فرش دانست و گفت: « با وجود تحریم‌ها عملا شبکه بانکی قطع است و بنابراین، حتی قاچاق فرش هم امکان‌پذیر نیست.»

بر اساس اعلام سازمان گمرک، رقم صادرات فرش ایران در سال ۱۳۹۹، حدود ۵۰ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با پیش از سال ۱۳۹۷، کاهش ۱۹۰ میلیون دلاری را نشان می‌دهد. قبل از اعمال تحریم‌ها در سال ۱۳۹۷، رقم صادرات فرش ایران، ۲۴۰ میلیون دلار اعلام شده بود. آمارهای اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که در سه ماه نخست سال ۱۴۰۰، درآمد ایران از صادرات فرش پنج میلیون دلار بوده است.

بیشتر از اقتصاد