خامنه‌ای اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را منصوب کرد 

محمدرضا عارف و رضا داوری اردکانی کنار گذاشته شدند 

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی - KHAMENEI.IR / AFP

علی خامنه‌ای با کنار گذاشتن برخی از اعضای پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای حقیقی جدید این شورا را منصوب کرد. او در حکم چهارساله خود برای اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی از آنان خواسته است که دستگاه‌های فرهنگی و علمی جمهوری اسلامی ایران را به سمت «ارزش‌ها و اهداف» انقلاب اسلامی هدایت کنند. 

بر اساس حکم رهبر جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا عارف، رضا داوری اردکانی، سید علیرضا صدر حسینی، محمدعلی کی‌نژاد، مهدی گلشنی، علی‌اکبر ولایتی، محسن قمی، حسین کچویان، عبدالله جاسبی، عزت‌الله ضرغامی و محمد محمدیان از عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی کنار گذاشته شده و ایمان افتخاری، امیرحسین بانکی‌پور فرد، عادل پیغامی، حسین ساعی، ابراهیم سوزنچی، مرتضی میرباقری و احمد واعظی جای آنان را گرفته‌اند. 

همچنین علیرضا اعرافی، حمید پارسانیا، غلامعلی حدادعادل، حسن رحیم‌پور ازغدی، علی‌اکبر رشاد، سعیدرضا عاملی، منصور کبکانیان، علی لاریجانی، محمود محمدی‌عراقی، محمدرضا مخبر دزفولی و صادق واعظ‌زاده که پیش‌تر نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضویت داشتند، با حکم علی خامنه‌ای برای یک دوره چهارساله دیگر به عضویت این شورا درآمدند. 

رهبر جمهوری اسلامی ایران در حکم خود برای اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آنان خواسته است که هم‌زمان با «دومین چهل‌واره انقلاب اسلامی»، در شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همه‌ بخش‌ها «نظم و تحول انقلابی» ایجاد کنند: «این یگانه وسیله‌ مصون‌سازی فرهنگ عمومی کشور در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ای برنامه‌ریزی شده‌ بیگانگان بدخواه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به اینکه ماموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی از آغاز «سازمان‌دهی» وضعیت فرهنگ و دانش در ایران و «سیاست‌گذاری» در این دو مقوله بوده است، از اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی خواست که دستگاه‌های متصدی را به سمت «ارزش‌ها و هدف‌های انقلاب» هدایت کنند.

علاوه بر اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی که رهبر جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تعیین می‌کند، روسای سه ‌قوه و وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، کشور، ارشاد و همچنین معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون علمی رئیس‌جمهوری نیز به‌عنوان اعضای حقوقی در شورای عالی انقلاب فرهنگی عضویت دارند. 

شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان نخستین «ستاد انقلاب فرهنگی» در سال ۱۳۶۳ به دستور روح‌الله خمینی تشکیل شد و بزرگ‌ترین نهاد سیاست‌گذاری حکومتی در ایران است که بر مبنای سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران، نقشه راه حوزه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی در ایران را تعیین می‌کند. 

روح‌الله خمینی در زمان دستور تشکیل این شورا درباره بازگشایی دانشگاه‌ها گفته بود: «باید انقلاب اسلامی در تمام دانشگاه‌های سراسر ایران به وجود آید تا استادانی که با شرق یا غرب‌ در ارتباط‌اند، تصفیه گردند و دانشگاه محیط سالمی شود برای تدریس علوم عالی اسلامی.» 

«گسترش نفوذ فرهنگ اسلامی»، «تقویت انقلاب فرهنگی» و «تزکیه محیط‌های علمی و فرهنگی از افکار مادی و نفی مظاهر و آثار غرب‌زدگی» از جمله اهدافی‌‌اند که حکومت جمهوری اسلامی ایران بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته است. 

اگرچه ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده رئیس‌جمهوری است، اعضای حقیقی آن را علی خامنه‌ای منصوب می‌کند و نقشه‌راه علمی، آموزشی و فرهنگی نیز بر اساس «منویات» او در این شورا ترسیم می‌شود. 

«سند تحول بنیادین» وزارت آموزش و پرورش که مبنای سیاست‌گذاری در حوزه آموزش کودکان است، بر اساس مطالبات رهبر جمهوری اسلامی ایران در این شورا تصویب شده است. 

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، سازمان مدارس غیرانتفاعی و مشارکت‌های مردمی، جهاد دانشگاهی و فرهنگستان‌های زبان و ادب فارسی، علوم، هنر و علوم پزشکی از جمله‌ نهادهایی‌اند که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کنند و ماموریت آنان گسترش حوزه نفوذ انقلاب اسلامی در فضاهای علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است.