اورشلیم‌پست: جنگ یمن بار دیگر در کانون توجه‌ بین‌المللی

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی گزارش‌های مربوط به عقب‌نشینی نیروهای خود را رد کرده است

یکی از نیروهای دولتی یمن هنگام نبرد با حوثی‌ها در خط مقدم مارب، آخرین پایگاه دولت قانونی در شمال یمن- AFP

روزنامه اورشلیم‌پست، در گزارشی تحلیلی، با بررسی تحولات اخیر یمن  از بازگشت دوباره جنگ یمن به مرکز توجه‌ جهانیان خبر داده است.

رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران، از جمله خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در روزهای اخیر گزارش‌هایی در باره عقب‌نشینی عربستان سعودی در یمن منتشر کردند.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی گزارش‌های مربوط به عقب‌نشینی نیروهای خود را رد کرده است، اما به گزارش عرب‌نیوز، نیروهای مشترک یمن روز جمعه از عقب‌نشینی از چند منطقه در استان حدیده در سواحل غربی این کشور که پیش از این در اختیار گرفته بودند، از جمله مناطقی در شهر بندری حدیده خبر دادند. این نیروها در بیانیه خود گفتند که آتش‌بس سال ۲۰۱۸ و توافق استکهلم آن‌ها را از کنترل شهر حدیده منع کرده است و اعلام کردند: «وظیفه دینی و میهنی، ما را به دفاع از جبهه‌های مهم‌تر سوق می‌دهد.»

درگیری میان نیروهای شبه‌نظامیان حوثی و نیروهای دولتی یمن از بیش از شش سال پیش آغاز شد. جامعه جهانی دولت عبدربه منصور هادی را به‌ عنوان دولت قانونی یمن به‌ رسمیت می‌شناسد، اما بخش زیادی از آن کشور، از جمله صنعا تحت تسلط حوثی‌ها قرار دارد و دولت قانونی در جنوب یمن و شهر عدن مستقر است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی و چند کشور دیگر، از سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴) با تشکیل ائتلاف عربی، در حمایت از دولت عبدربه منصور هادی، وارد جنگ با حوثی‌های یمن شدند. 

در پی افزایش حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از شبه‌نظامیان حوثی، جنگ یمن در سال‌های گذشته به‌عنوان جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی شناخته شده است و حوثی‌ها در حال حاضر از پهپادها و موشک‌های پیشرفته ایرانی علیه ریاض استفاده می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده آمریکا در سال‌های ریاست جمهوری اوباما و ترامپ، مقابله با حوثی‌ها را در دستور کار داشت، اما اکنون دولت بایدن به‌ دنبال عقب‌نشینی از درگیری و پایان دادن به جنگ یمن است. با وجود این، یکی از تازه‌ترین اقدام‌های شبه‌نظامیان حوثی، یعنی ربودن کارکنان محلی سفارت آمریکا در صنعا، خشم دولت بایدن را درپی داشت. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در پی این اقدام، سه نفر از رهبران حوثی‌ها را به فهرست تحریم‌های خود افزود.  

در همین حال، تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، به‌همراه کتی وستلی، کاردار سفارت آمریکا در یمن، با معین عبدالملک سعید و احمد بن مبارک، نخست‌وزیر و وزیر خارجه دولت یمن، وزیر خارجه و همچنین احمد لملس، فرماندار عدن، دیدار و گفت‌وگو کردند. 

تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، گفت: «اکنون زمان آن فرا رسیده است که همه یمنی‌ها با هدف پایان دادن به این جنگ و اجرای اصلاحات جسورانه برای احیای اقتصاد، مبارزه با فساد و تسکین رنج‌ها گرد هم آیند.»

به نوشته اورشلیم‌پست، درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران حوثی‌ها و خود را در آستانه پیروزی در جنگ یمن می‌داند، تحولات این جنگ بار دیگر در کانون توجه‌ جهانیان قرار گرفته است. 

هم‌زمان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از مذاکرات میان دو کشور خبر داده‌اند که مسئله یمن می‌تواند یکی از موضوع‌های گفت‌وگو میان دو هیئت باشد.