حوثی‌ها سفارت آمریکا در یمن را اشغال کردند

در هفته‌های اخیر، ۲۵ تبعه یمن به اسارت حوثی‌ها درآمده‌اند

دولت بایدن در بهمن ۱۳۹۹، برخی تحریم‌های مربوط به تروریسم علیه حوثی‌های یمن را به حال تعلیق درآورد- Mohammed HUWAIS / AFP

به گزارش شبکه خبری العربیه، شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در یمن، سفارت ایالات متحده در صنعا را تصرف کرد‌ه‌ و شماری از کارکنان آن را به اسارات گرفته‌اند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از طریق ایمیل به العربیه انگلیسی گفت: «ما از اینکه کارکنان سفارت آمریکا در صنعا هنوز بدون توضیح در اسارت‌اند، نگرانیم و رهایی فوری آن‌ها را خواستاریم.»

نشریه واشنگتن فری بیکن هم نوشت که گروهی از شبه‌نظامیان حوثی روز چهارشنبه با یورش به سفارت آمریکا در صنعا، «مقادیر زیادی تجهیزات» را با خود بردند.

بلومبرگ پیش‌تر خبر داده بود که در هفته‌های اخیر، ۲۵ تبعه یمن به اسارت حوثی‌ها درآمده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که بیشتر کارکنان به اسارت گرفته شده آزاد شده‌اند، «اما هنوز شماری از کارکنان سفارت در اسارت حوثی‌ها هستند.»

موسسه پژوهشی رسانه‌ای خاورمیانه گزارش داده است که افراد به اسارت گرفته‌شده اتباع یمنی بودند که از محل سفارت غیرفعال واشنگتن در صنعا مراقبت می‌کردند.

روز سه‌شنبه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هم تایید کرد که بسیاری از بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی دیگر این وزارتخانه از طریق ایمیل به العربیه انگلیسی، از حوثی‌ها خواست که محل سفارت را فورا تخلیه کنند و همه اموالی را که ضبط کرده‌اند، پس بدهند.

به گفته این مقام، سفارت ایالات متحده در صنعا از سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را متوقف کرده است.

او افزود که آمریکا به تلاش‌های دیپلماتیک برای «رهایی همه کارکنان و تخلیه مجتمع سفارت» ادامه خواهد داد.

تیم لندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن، به همراه کتی وستلی، کاردار سفارت آمریکا در یمن، روز دوشنبه در عدن با معین عبدالملک سعید، نخست‌وزیر یمن، دیدار کردند.

از سوی دیگر، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه و از مخالفان سرسخت دولت بایدن، روز پنجشنبه در توییتی نوشت: «یک فاجعه امنیت ملی دیگر برای جو بایدن. دولت بایدن با عجله تحریم‌های تروریستی علیه حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و رهبرانشان را لغو کرد. حالا همان تروریست‌ها ساختمان‌ها و کارکنان سفارت ما را گرفته‌اند.»

دولت بایدن در بهمن ۱۳۹۹، برخی تحریم‌های مربوط به تروریسم علیه حوثی‌های یمن را به حال تعلیق درآورد.