بررسی ابتکار ریاض برای توقف جنگ یمن در دیدار سالیوان و ولیعهد عربستان

ابتکار ریاض برای پایان دادن به جنگ یمن شامل آتش‌بس فراگیر تحت نظارت سازمان ملل متحد و بازگشایی فرودگاه صنعا از مبادی یا به مقاصد مشخص است

شاهزاده محمد بن سلمان و جیک سالیوان (سمت چپ)-عکس ترکیبی از AFP

ابتکار عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن یکی از موضوعات مهم دیدار روز سه‌شنبه شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در ریاض بود.

سفیر عربستان در واشینتگن روز چهارشنبه در توییتی، ضمن بازنشر گزارش خبرگزاری رسمی سعودی، نوشت دو طرف در این دیدار درباره همکاری‌های مشترک، توسعه منطقه‌ای و منافع مشترک گفت‌وگو کردند.

در گزارش خبرگزاری رسمی سعودی گفته شده است ابتکار ریاض برای پایان دادن به جنگ یمن شامل آتش‌بس فراگیر تحت نظارت سازمان ملل متحد و بازگشایی فرودگاه صنعا از مبادی یا به مقاصد مشخص است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صنعا پایتخت یمن و فرودگاه آن در کنترل حوثی‌هاست و آنها پیشتر از تعطیلی فرودگاه و توقف پروازهای بین‌المللی خبر داده‌اند. وزیر اطلاع‌رسانی یمن حوثی‌ها را مسئول پیامدهای منفی آن بر مردم یمنی دانسته است.

بر اساس این گزارش، جیک سالیوان در این دیدار بر تعهد ایالات متحده بر حمایت از پادشاهی سعودی در دفاع از حریم خود در برابر تهدیدها، از جمله حملات موشکی و پهپادی مورد حمایت ایران، تاکید کرده است.

مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا روز گذشته در شهر نئوم با شاهزاده محمد بن سلمان دیدار کرد. وی که پس از امارات متحده عربی به عربستان سفر کرده بود، با وزیران دفاع و کشور سعودی نیز ملاقات کرد.

آقای سالیوان عالی‌ترین مقام دولت جو بایدن است که تا به ‌حال از عربستان سعودی بازدید کرده است. تیم لندرکینگ، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور یمن، یکی از مهم‌ترین همراهان او در سفر به خاورمیانه است.

شبه‌نظامیان حوثی از سال ۲۰۱۴ بخش‌های بزرگی از یمن را به اشغال خود در آورده‌اند و عربستان و برخی متحدان منطقه‌ای آن از مارس ۲۰۱۵ در حمایت از دولت قانونی یمن به‌طور مستقیم وارد جنگ با آنها شد.

تلاش‌های بین‌المللی و همکاری ریاض با سازمان ملل متحد برای وادار کردن حوثی‌های مورد حمایت ایران به پذیرش آتش بس پایدار و فراگیر و پایان دادن به جنگ هفت ساله در یمن تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

تیم لندرکینگ در ماه ژوئیه، از حوثی‌ها به دلیل «خودداری از گفت‌وگوی معنی‌دار در مورد آتش‌بس و مذاکرات سیاسی» انتقاد کرد.