دولت آلمان برای خروج همکاران محلی خود از افغانستان، با طالبان در تماس است

دولت آلمان در تلاش است افغان‌هایی را که در ۲۰ سال گذشته با نظامیان و نهادهای آلمانی در افغانستان کار کرده‌اند، به آلمان منتقل کند

بیش از دو هزار نفر از همکاران محلی نیروهای آلمانی، از طریق پاکستان به آلمان رسیده‌اند - Armando BABANI / AFP

 هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان  گفت دولت آلمان با رهبری طالبان در تماس است تا هزاران افغان را که در گذشته با آلمانی‌ها در افغانستان کار کرده‌اند، از آن کشور خارج سازد.

ماس روز شنبه، ۲۲ آبان، در مصاحبه با روزنامه آلمانی «گنرال-آنستایگر» گفت: «برای خروج امن همکاران سابق ما از افغانستان، مذاکرات ما با رهبری طالبان جریان دارد، چون هزاران افغان اجازه اقامت در آلمان را دریافت کرده‌اند و در انتظار خروج از افغانستان هستند. ما تلاش داریم که آنان را  در زودترین فرصت به آلمان انتقال دهیم.»

وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که دولت آلمان تا زمانی که تمام همکاران سابق افغان خود را از افغانستان بیرون نسازد، مذاکرات  با طالبان را قطع نمی‌کند.

او در ادامه افزود پس از ساقط شدن دولت پیشین افغانستان به دست طالبان، بیش از دو هزار نفر از همکاران محلی نیروهای آلمانی، از طریق پاکستان به آلمان رسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هایکو ماس، در حالی بر خروج باقی‌مانده همکاران سابق آن کشور از افغانستان تاکید دارد که پس از به قدرت رسیدن طالبان، او برای گفت‌وگو و قانع کردن رهبران ازبکستان، تاجیکستان و پاکستان به آن سه کشور سفر کرد و از آنان خواست که مرزهای خود را برای خروج افغان‌ها باز نگه دارند و اجازه دهند که افغان‌های آسیب‌پذیر نخست به آن کشورها و سپس به کشورهایی که می‌خواهند انتقال یابند.

سه ماه پیش و پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، هزاران افغان که با نظامیان خارجی و نهادهای بین‌المللی در افغانستان کار کرده بودند، از طریق پروازهای نظامی نیروهای آمریکایی به آلمان، قطر و امارات انتقال یافتند، اما هنوز هم هزاران همکار سابق این کشورها در افغانستان  باقی مانده‌‌اند.

نمایندگان آمریکا، آلمان و شماری از کشورهای عمدتاً اروپایی، در سه ماه اخیر، چندین بار با نمایندگان طالبان در قطر ملاقات کرده ئ خواستار فراهم‌سازی زمینه خروج کسانی شده‌اند که خواهان ترک افغانستان هستند.