دختر رئیس‌جمهوری فیلیپین، نامزد معاونت ریاست‌جمهوری در انتخابات سال آینده می‌شود

سارا دوترته به ماه‌ها شایعه‌پردازی در مورد برنامه‌هایش برای انتخابات ۲۰۲۲ پایان داد

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین و دخترش سارا - AFP

دختر رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین نامزد انتخابات معاونت ریاست‌جمهوری شد و به ماه‌ها شایعه‌پردازی در مورد برنامه‌هایش برای انتخابات ۲۰۲۲ پایان داد. بسیاری از کارشناسان هم‌چنان شگفت‌زده هستند، زیرا او یکی از نامزدهای بالقوه جانشینی پدرش به شمار می‌آمد.

سخنگوی سارا دوترته کارپیو ۴۳ ساله، روز شنبه ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) گفت پس از کناره‌گیری نامزد اصلی حزب سیاسی او یعنی حزب لاکاس-سی‌ام‌دی، خودش برای رقابت در انتخابات معاونت ریاست‌جمهوری نامزد شد.

او تصمیم خود را پیش از روز دوشنبه که مهلت نهایی اعلام نامزدی در انتخابات ماه مه این کشور بود، اعلام کرد. رودریگو دوترته نمی‌تواند برای بار دوم رئیس‌جمهوری شود و اخیرا گفته است که از سیاست کناره‌ می‌گیرد و دوباره به سراغ هدف قبلی‌اش که رسیدن به معاونت رئیس‌جمهوری بود می رود. حزب سیاسی فردیناند مارکوسِ پسر، فرزند آخرین خودکامه فیلیپین که هم‌نام وی نیز هست، فورا از دوترته-کارپیو حمایت کرد تا در کنار او برای رسیدن به ریاست‌جمهوری تلاش کند.

هفته پیش با انصراف ناگهانی خانم دوترته از نامزدی مجدد در انتخابات شهرداری داوائو و پیوستن وی به حزب لاکاس-سی‌ام‌دی به رهبری رئیس‌جمهوری سابق گلوریا ماکاپاگال آرویو، بازار بحث و حدس و گمان در مورد نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری داغ شد.

با توجه به برتری و محبوبیت‌ دوترته-کارپیو به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری در نظرسنجی‌های سال جاری، تصمیم و انصراف او از نامزدی و تلاش برای رسیدن به معاونت ریاست‌جمهوری موجب حیرت همگان شد. در فیلیپین رئیس‌جمهوری و معاونش هرکدام از طریق انتخاباتی جداگانه تعیین می‌شوند و نامزدها حتی اگر از دو حزب مختلف باشند می‌توانند با یکدیگر ائتلاف کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم دقیقه ۹۰ او همانند شیوه‌ای بود که پدرش نیز در لحظه‌های پایانی قبل از انتخابات ۲۰۱۶ به کار گرفت؛ حربه‌ای که روحی تازه به کارزارش دمید و منجر به پیروزی قاطع وی شد.

دکتر دنیس کوروناسیون، استاد علوم سیاسی دانشگاه سنتو توماس واقع در مانیل گفت: نامزدی که ظاهرا رغبتی به رسیدن به مقامی نداشته باشد نزد مردم محبوب‌تر از نامزدی می‌شود که در بیان امید و آرزوهایش بی‌پروا است.

اما او گفت این راهبرد که برای رئیس‌جمهور دوترته بسیار مفید واقع شد ممکن است این‌بار برای دوترته-کارپیو کارساز نباشد و هشدار داد با توجه به اثرات همه‌گیری کرونا ممکن است پیش‌بینی وضعیت در انتخابات ۲۰۲۲ سخت‌تر از معمول باشد.

او در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «شرایط این بار کاملا متفاوت است و به همین علت نمی‌توانیم واقعا بگوییم این حربه دوباره مفید خواهد بود یا نه.»

دوترته-کارپیو و پدرش سر‌ و‌ ته یک کرباس‌اند. این دختر یک‌بار در بحث‌‌ با یکی از مقام‌های دادگاه به صورت او مشت زد. به موتورسواری علاقه دارد و حتی برای حمایت از کارزار دوترته در انتخابات سال ۲۰۱۶ سرش را از ته تراشید. به سه فرزند این زن لقب کوسه‌ماهی، سفره‌ماهی و سنگ‌ماهی داده‌اند.

این تصویر محکم آشکارا به مذاق عموم مردم خوش می‌آید. شعار «بدو سارا، بدو» را بر پوسترها، تابلوها و تی‌شرت‌های مردم در سراسر کشور می‌بینیم و فیلیپینی‌های مقیم خارج از کشور که از حامیان مهم پدرش هستند نیز از آن خوششان می‌آید.

دوترته-کارپیو که پا جای پای پدرش می‌گذارد، پیش از ورود به عرصه سیاست در رشته حقوق (وکالت) تحصیل کرد. او با پیروزی در انتخابات سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۶ (هر دو پس از پیروزی پدرش در انتخابات) دو دوره شهردار داوائو سومین شهر بزرگ این کشور واقع در جزیره جنوبی میندانائو شد.

بااین‌حال دوترته-کارپیو در دوران شهردار بودنش به‌ندرت در مسائل ملی دخالت می‌کرد و سروکارش با سیاست بین‌الملل محدود بوده است. به گفته تحلیل‌گران سیاسی شاید همین بی‌تجربگی باعث شده است تصمیم بگیرد پیش از شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۸ ابتدا معاون رئیس‌جمهوری شود.

سایر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ فیلیپین؛ جز مارکوس، منی پکوییائو (قهرمان سابق بوکس)، لِنی روبرِدو (معاون رئیس‌جمهور)، فرانسیسکو دوماگوسو‌ (شهردار مانیل)، سناتور پنفیلو لکسون و رونالد دلاروزا، رئیس پلیس سابق در دولت دوترته هستند.

© The Independent