رئیس ستاد ارتش بریتانیا هشدار داد: خطر جنگ بین غرب و روسیه

نیک کارتر می‌گوید خطر جنگ بین روسیه و غرب اکنون از زمان جنگ سرد بیشتر است

ژنرال نیک کارتر، رئیس ستاد ارتش بریتانیا - Peter Byrne / AFP

ارشدترین مقام نظامی بریتانیا می‌گوید خطر جنگ تصادفی بین روسیه و غرب اکنون از زمان جنگ سرد بیشتر است.

ژنرال نیک کارتر، رئیس ستاد ارتش بریتانیا در گفتگو با «رادیو تایمز» که قرار است روز یکشنبه پخش شود، گفت: «فکر می‌کنم نسبت به ۱۰ تا ۱۵ سال پیش در دنیای خیلی رقابتی‌تری هستیم. و به نظرم ماهیت رقابت بین دولت‌ها و قدرت‌های بزرگ باعث بیشتر شدن تنش‌‌ها می‌شود. و به نظرم تنش همان چیزی است که باید مواظب آن باشیم.»

ژنرال کارتر اوضاع کنونی را با موقعیت‌های پیشینی که در حرفه نظامی خود بخاطر می‌آورد مقایسه کرد. او که از سال ۱۹۷۸ در نیروهای نظامی فعالیت داشته در گفتگو با تام نیوتون دان، روزنامه‌نگار، گفت:‌ «من و شما که بزرگ می‌شدیم دنیا، دوقطبی بود. دو بلوک داشتیم: اتحاد شوروی و غرب. بعد هم یک دوره تک‌قطبی داشتیم که آمریکا کاملا غلبه داشت.»

این مقام نظامی افزود‌: «به نظرم اکنون وارد دوره‌ای شده‌ایم که چندقطبی‌تر است و به نظرم در دنیای چندقطبی که رقابت برای اهداف متفاوت و با دستورکارهای متفاوت انجام می‌شود خطر این‌که تنش، منجر به آن چیزهایی شود که ازشان صحبت می‌کنیم بیشتر است.»

کارتر به سیاستمداران هشدار داد که دست به تشدید نالازم تنش‌ها نزدند و «مواظب باشند که نگذارند ماهیت خصومت‌جوی بخشی از عالم سیاست ما منجر به اوضاعی شود که در آن بالا گرفتن تنش‌ها منجر به سوءمحاسبه شود.»

ژنرال کارتر گفت: «خیلی از ابزارها و ساز و کارهای سنتی دیپلماتیک که من و شما در زمان جنگ سرد با آن بزرگ شدیم دیگر وجود ندارند و بدون این ابزارها و ساز و کارها، خطر این‌که افزایش تنش‌ها منجر به سوء محاسبه شود بسیار است. در نتیجه به نظرم چالش واقعی که باید با آن روبرو شویم همین است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بحران مهاجرت که در مرز بلاروس با اتحادیه اروپا پیش آمده از موضوعات اصلی این گفتگو بود. ژنرال کارتر گفت اطلاعی در مورد نقش احتمالی روسیه در این بحران ندارد، اما افزود: «هیچ چیز مرا غافلگیر نمی‌کند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز شنبه گفت مسکو نقشی در این بحران ندارد و تاکید کرد که « این موضوع هیچ ربطی به ما ندارد.»

کارتر گفت: «به نظرم زیست‌محیط مدرن و این مشخصه متغیرِ تخاصم و جنگ که از آن صحبت کردم این امکان را ایجاد می‌کند که از انواع و اقسام ابزارها و تاکتیک‌ها و تکنیکی‌های مختلف استفاده شود و انسجام ما در غرب هدف گرفته شود.»

آقای پوتین در گفتگو با شبکه «روسیه ۲۴» گفت:‌ «می‌خواهم یک موضوع دیگر هم برایتان بگویم. می‌خواهم همه بدانند. این ماجرا هیچ ربطی به ما ندارد. همه می‌خواهند مسئولیت را بی هیچ دلیلی و به هر دلیلی گردن ما بیندازد.»

بلاروس به هزاران مهاجر از کشورهایی همچون عراق اجازه داده وارد این کشور شوند و از آن‌جا تلاش کنند از طریق لهستان یا لیتوانی وارد خاک اتحادیه اروپا شوند. هزاران مهاجر در زمستان سخت لهستان در نزدیکی مرزها گرد آمده‌اند.

اتحادیه اروپا بلاروس را متهم به «حمله مرکب» با هدف ایجاد بی‌ثباتی در این بلوک کرده. به گفته بروکسل، مینسک عامدانه این مهاجرین را تشویق می‌کند بطور غیرقانونی وارد خاک اتحادیه اروپا شوند. الکساندر لوکاشنکو، رهبر خودکامه بلاروس، حالا با همسایه قدرتمندی مثل لهستان شاخ به شاخ شده که هم عضو اتحادیه اروپا است و هم عضو ناتو.

آقای لوکاشنکو چند روز پیش در گفتگو با تلویزیون دولتی گفت: «می‌دانیم که اگر خدای نکرده اشتباهی کنیم، اگر لغزشی انجام دهیم، روسیه بلافاصله درگیر ماجرا می‌شود. این یعنی بزرگ‌ترین قدرت هسته‌ای. من دیوانه نیستم. می‌دانم کار می‌تواند به کجا ختم شود.»

به گزارش خبرگزاری دولتی بلاروس در روز جمعه، وزیر دفاع این کشور گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که همسایه‌های غربی ما، بخصوص لهستان، آماده آغاز تخاصم هستند.»

مقامات لهستان هم دست به استفاده از زبان تند زده‌اند و چند هزار پناهجوی گرد آمده در نزدیکی مرزهای خود را حمله‌ای به حق حاکمیت لهستان اعلام کرده‌اند. لهستان به گفته خود ۱۷ هزار نیروی سرباز، پلیس و مرزبانی را لب مرزها آورده تا نگذارد پناهجویان وارد این کشور شوند.

طبق آمار استاتیستا، روسیه با حدود یک میلیون سرباز پس از چین، هند، آمریکا و کره شمالی پنجمین ارتش بزرگ جهان را دارد. چین با ۲ میلیون و ۱۸۵ هزار سرباز بزرگ‌ترین ارتش دنیا را دارد. ایران با ۵۲۵ هزار و عربستان سعودی با ۴۸۰ هزار سرباز هشتمین و دهمین ارتش بزرگ جهان را دارند.

روسیه روز جمعه دست به برگزاری رزمایشی ناگهانی با بلاروس زد که بخشی از آن شامل ورود چتربازها به منطقه مرزی بود. به گزارش وزیر دفاع روسیه، دو نفر از این نیروها در جریان رزمایش کشته شدند.

آن‌چه اوضاع را حساس‌تر می‌کند مکان آن است. ائتلاف ناتو و کارشناسان سال‌ها است مرزهای بلاروس با لهستان و لیتوانی را یکی از آسیب‌پذیرترین نقاط ناتو برای حمله احتمالی از سوی روسیه می‌دانند. منطقه کالینینگرادِ روسیه که بین لهستان و لیتوانی قرار دارد پر از نیروها و تجهیزات نظامی است و فاصله کمی تا مرز مشترک بلاروس با لیتوانی و لهستان دارد.

بیشتر از جهان