گشت‌زنی بمب افکن‌های روس در حریم هوایی بلاروس

در پی شدت گرفتن بحران پناهندگان در مرز بلاروس و لهستان، روسیه اتحادیه اروپا را مقصر این بحران دانست

بروکسل می‌گوید بلاروس به تلافی تحریم‌های اتحادیه اروپا به بحران مهاجران دامن می‌زند- RAMIL NASIBULIN / BELTA / AFP

در پی شدت گرفتن بحران پناهندگان در مرز بلاروس و لهستان، روسیه اتحادیه اروپا را مقصر این بحران دانست. در حالی که پناه‌جویان از خاورمیانه، افغانستان، و آفریقا برای ورود به لهستان از مرز بلاروس تلاش می‌کنند، مسکو با اعزام دو هواپیمای بمب‌افکن برای گشت‌زنی در حریم هوایی بلاروس، حمایتش را از متحد خود بلاروس نشان داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امروز چهارشنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان)، روسیه اتحادیه اروپا را متهم کرد که قصد دارد با اجرای برنامه‌هایی برای بستن بخشی از مرزها، بلاروس را دچار مشکل کند، و از دولت‌های اروپایی خواست که مستقیما با مینسک گفت‌وگو کنند.

وزارت دفاع بلاروس در بیانیه‌ای که اشاره‌ای به بحران مهاجران نداشت، بر افزایش تنش‌ها در مرز شرقی ناتو تاکید و اعلام کرد که بمب‌افکن‌های تی‌یو-۲۲ام۳ (Tu-22M3) به آزمایش‌های مرتبط با سیستم دفاع هوایی بلاروس کمک کردند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر ماکی، همتای بلاروسی خود، گفت که امیدوار است اروپایی‌ها «به خودشان اجازه ندهند وارد مسیری شوند که نسبتاً خطرناک است.» ماکی هم گفت که روسیه و بلاروس از یکدیگر حمایت متقابل می کنند، از جمله در زمینه پاسخ مشترک دادن به فعالیت‌های غیردوستانه علیه کشورهایشان.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین زمینه، کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در تماسی تلفنی به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفته است که اتحادیه اروپا باید مستقیماً در مورد بحران با مینسک گفت‌وگو کند.

دیمیتری پسکوف، سخن‌گوی کرملین، در نشستی خبری گفت: «آشکار است که فاجعه‌ای انسانی در حال رخ دادن است و عامل این بحران،‌ تمایل نداشتن اروپایی‌ها به نشان دادن تعهد به ارزش‌هاست.» او اظهارنظر روز گذشته ماتئوش موراویچکی، نخست‌وزیر لهستان، را مبنی بر این که مغز متفکر این بحران در مسکو است، غیرمسئولانه و غیرقابل‌قبول توصیف کرد. در سوی مقابل، امروز ۲۷ نماینده اتحادیه اروپا در نشستی غیرعلنی در بروکسل توافق کردند که تصمیم بلاروس در تشویق مهاجران خاورمیانه به ورود به لهستان، از نظر قانونی می‌تواند نوعی تهاجم تلقی شود و دور جدید تحریم‌ها علیه مینسک را به دنبال داشته باشد.

گفتنی است که سال گذشته، حمایت روسیه باعث شد که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، بتواند اعتراض‌های گسترده علیه حکومتش پس از انتخابات مورد مناقشه را سرکوب کند. در حال حاضر مسکو حمایت خود را از بلاروس بیشتر کرده است و از اتحادیه اروپا به‌خاطر بحران مهاجران انتقاد می‌کند، بحرانی که بروکسل می‌گوید بلاروس به تلافی تحریم‌های اتحادیه اروپا بر سر انتخابات و سایر مسائل حقوق بشری به آن دامن زده است.

بیشتر از جهان