رئیس‌جمهوری کلمبیا: اجازه غنی‌سازی بیشتر به ایران نمی‌دهیم

وزیر دفاع کلمبیا در دیدار با همتای اسرائیلی خود، ایران و گروه حزب‌الله را دشمنان مشترک دو کشور دانست

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در دیدار با رئیس‌جمهوری کلمبیا از اینکه آن کشور حزب‌الله و سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است، تشکر کرد- Amit SHABI / POOL / AFP

ایوان دوکه، رئیس جمهوری کلمبیا، که این هفته برای نخستین سفر رسمی خود به اسرائیل رفته بود، با تاکید بر مخالفت کشورش با گسترش بیشتر زرادخانه‌های هسته‌ای در دنیا، گفت که ایران نباید در آستانه دستیابی به سلاح اتمی قرار گیرد و «اجازه غنی‌سازی بیشتر به آن‌ها نمی‌دهیم».

کلمبیا یکی از کشورهایی است که اول مهرماه ۱۴۰۰، در آخرین نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به‌عنوان یکی از اعضای جدید «شورای حکام» این نهاد ناظر بر فعالیت‌های اتمی کشورهای عضو انتخاب شد. با توجه به گزارش‌های اخیر سازمان بین‌المللی انرژی هسته‌ای مبنی‌بر ممانعت از نظارت این نهاد و افزایش سطح غنی‌سازی و ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران، درصورت ادامه این روند، احتمال صدور قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران در نشست آتی شورای حکام آژانس در هفته‌های آتی، وجود دارد.    

ایوان دوکه در گفت‌وگویی با روزنامه اسرائیلی هاآرتص که روز پنجشنبه، ۲۰ آبان‌ماه منتشر شد، با توجه به عضویت کلمبیا در شورای حکام آژانس، در رابطه با افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران، گفت: «ما در شورا به صراحت گفته‌ایم که صادر نکردن مجوز و جلوگیری از غنی‌سازی بیشتر اورانیوم و ایجاد زرادخانه‌های هسته‌ای را وظیفه خود می‌دانیم.» 

رئیس جمهوری کلمبیا ضمن تاکید بر موافقت با موضع اسرائیل مبنی‌بر «جلوگیری از تبدیل ایران به کشوری در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای»، گفت: «ما باید به‌طور کلی از توسعه بیشتر تسلیحات هسته‌ای در سطح جهان جلوگیری کنیم.» 

او افزود که می‌داند اسرائیل از پیش «تسلیحات اتمی داشته است» اما ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درقبال همه کشورها، هدایت آن‌ها به‌سمت سیاست خارجی مبتنی‌بر جلوگیری از «ایجاد زرادخانه‌های جدید هسته‌ای در جهان» برمبنای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) است. 

این صحبت‌های دوکه درحالی مطرح شده است که اسرائیل یکی از کشورهایی است که پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نپذیرفته است. 

ایوان دوکه، سناتور پیشین کلمبیایی که سه سال پیش به‌عنوان رئیس‌جمهوری آن کشور انتخاب شد،  با هدف تقویت روابط اقتصادی و امنیتی با اسرائیل، روز دوشنبه همراه با هیئت بزرگی از وزرا و بازرگانان کلمبیا، وارد آن کشور شد. به گزارش هاآرتص، رئیس جمهوری کلمبیا سفر سه‌روزه خود، بر افزایش روابط تجاری میان دو کشور و پشتیبانی از اسرائیل در مناقشات و درگیری‌های منطقه خاورمیانه تاکید کرده است.

به گزارش اورشلیم‌پست، ایران مهم‌ترین موضوع امنیتی در دستور کار ایوان دوکه و دیگر مقام‌های کلمبیایی در دیدارهایشان با مقام‌های اسرائیلی بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، روز دوشنبه در دیدار با دوکه، گفته بود: «می‌دانم که کلمبیا نیز مانند اسرائیل نگران استقرار هسته‌های تروریستی ایران و حزب‌الله در مرز آن کشور با ونزوئلا است.» او با تاکید بر ضرورت اقدام سریع برای رفع این نگرانی، ابراز امیدواری کرد که آن کشور آمریکای لاتین در کنار اسرائیل، «پیش‌برنده یک نبرد دیپلماتیک معنادار علیه برنامه هسته‌ای ایران باشد».

براساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز در دیدارش با رئیس جمهوری کلمبیا با او درمورد «چالش‌های امنیتی مشترک دو کشور با تاکید بر ایران» گفت‌وگو و از اینکه آن کشور گروه حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده، تشکر کرده است.

علاوه‌بر این، دیه‌گو مولانو، وزیر دفاع کلمبیا، نیز روز دوشنبه در دیدار با همتای اسرائیلی خود، بنی گانتز، از ایران و گروه حزب‌الله به‌عنوان دشمنان مشترک دو کشور یاد کرد و بر ضرورت همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی نیروهای نظامی دو کشور تاکید کرد.

رئیس جمهوری کلمبیا در گفت‌وگو با هاآرتص، ضمن تاکید بر حمایت کلمبیا از اسرائیل در مقابله با حزب‌الله، گفت: «حزب‌الله را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده‌ایم، بنابراین هر کاری که بتوانیم برای جلوگیری از فعالیت‌های این گروه، محکوم کردن این فعالیت‌ها و انجام عملیات‌هایی که به دستگیری هسته‌های تروریستی منجر شود، انجام می‌دهیم.»

ایوان دوکه در ادامه، بدون اشاره مستقیم به ارتباط نزدیک حمهوری اسلامی با حزب‌الله لبنان، در رابطه با ایران گفت: «کلمبیا برای مدت بسیار طولانی با ایران روابط دیپلماتیک داشته، اما به‌صراحت اعلام کرده است که هیچ‌ کشوری نمی‌تواند با گروه‌های تروریستی رابطه داشته باشد. بنابراین از این نظر، ما نخستین کشوری خواهیم بود که هرگونه پیوند میان حزب‌الله و کشورهای دیگر را محکوم می‌کنیم.»

او در رابطه با فعالیت ضدتروریسم کلمبیا به روزنامه هاآرتص، به گزارش‌های تابستان گذشته درمورد همکاری دو تبهکار محلی با عوامل حزب‌الله برای ترور تاجران اسرائیلی در آن کشور اشاره کرد و گفت: «ما اطلاعاتی درباره اقدام‌های احتمالی اعضای حزب‌الله در کلمبیا دریافت کردیم و براساس آن وارد عمل شدیم و در عملیاتی دو نفر را بازداشت کردیم. اطلاعاتی که در اختیار داشتیم... این بود که آن‌ها درحال برنامه‌ریزی برای حمله به مکان‌های مرتبط با اسرائیل یا مکان‌های مذهبی یهودیان در کلمبیا بودند و به همین دلیل توانستیم این دو نفر را با همکاری بسیار قوی و اقدام پلیس و نیروهای اطلاعاتی خود دستگیر کنیم.»

پیش‌تر درمورد دستگیری دو تبهکار کلمبیایی به‌دلیل همکاری با یک عضو نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نام رحمت اسدی، برای ترور دو تاجر اسرائیلی در آن کشور و همکاری سازمان اطلاعات ملی کلمبیا با با چندین نهاد بین‌المللی در این عملیات مقابله با تروریسم، گزارش‌هایی منتشر شده بود. بنابر گفته‌های اخیر رئیس‌جمهوری کلمبیا به نظر می‌رسد که فرد دخیل در این برنامه تروریستی، از اعضای حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، بوده است.