چین و آمریکا توافق‌نامه اقلیمی امضا کردند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این توافق را «گامی مهم و درست» خواند

شی‌ ژن‌هووا، فرستاده ویژه چین در امور تغییرات اقلیمی، در گلاسگو این خبر را تایید کرد‌ـ JEFF J MITCHELL/AFP

چین و ایالات‌ متحده آمریکا در نشست اقلیمی سازمان ملل در اسکاتلند بر سر پایش بیشتر آب‌‌وهوا به توافق رسیدند. شی‌ ژن‌هووا، فرستاده ویژه چین در امور تغییرات اقلیمی، در گلاسگو این خبر را تایید کرد.

او با اشاره به تهدید گرمایش جهانی گفت: «هر دو طرف تایید می‌کنند که میان تلاش‌های کنونی و اهداف پیمان اقلیمی پاریس فاصله‌ بسیار است.»

جان کری، فرستاده دولت آمریکا به این همایش، به خبرنگاران گفت که این دو کشور در بیانیه مشترک خود می‌پذیرند که تلاش‌هایشان برای مبارزه با بحران‌های اقلیمی را دوچندان کنند. او در ادامه افزود بر اساس این بیانیه، هر دو طرف می‌توانند گام‌های مشترک بیشتری بردارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، این توافق را «گامی مهم و درست» خواند.

پیمان اقلیمی پاریس در پی محدودسازی گرمایش زمین به کمتر از ۲ درجه سانتی‌گراد و حتی رسیدن به هدف ۱.۵ درجه بود. بر اساس گزارش سازمان ملل، در حال حاضر حتی اگر همه کشورها به تعهدهای اقلیمی‌شان عمل کنند، زمین تا پایان این سده با گرم شدن فاجعه‌بار ۲.۷ درجه‌ای روبه‌رو است.

نزدیک به ۲۰۰ کشور از ۳۱ اکتبر در گلاسگو در اسکاتلند گرد هم آمده‌اند تا در مورد اجرای دقیق پیمان ۲۰۱۵ پاریس گفت‌و‌گو و چانه‌زنی کنند.

چین اندکی پیش‌ از این همایش جهانی گفته بود از رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده ناامید است. این کشور که بیشترین جمعیت جهان را در خود جای‌ داده است، گفته بود تا سال ۲۰۶۰، به انتشار کربن صفر دست خواهد یافت اما انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌تواند تا آن زمان همچنان افزایش یابد.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، که برخلاف شمار زیادی از رهبران دولت‌های دیگر، برای آغاز این همایش به گلاسگو سفر نکرد& آماج انتقادهای فراوان بوده است.

ایران در این همایش با هیئتی به سرپرستی علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌ زیست، حضور دارد. دولت ایران در حالی در این همایش شرکت کرده است که همچنان شماری از کنشگران زیست‌محیطی ایرانی در زندان به‌ سر می‌برند و فرستاده ایران هرگونه اقدام در راستای پیمان پاریس را به لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا منوط کرده است.

نشست گلاسگو روز جمعه به پایان می‌‌رسد و پیامدهای این نشست می‌تواند در سرنوشت و زیست بسیاری از مردم جهان تعیین کننده باشد.

 

بیشتر از جهان