قدرت‌نمایی طالبان با تجهیزات نظامی آمریکایی

گروه طالبان با استفاده از جنگ‌افزارهای آ‌مریکا، رژه نظامی برگزار کردند

طالبان روز دوشنبه، یک رژه نظامی بزرگ در شهر قندهار در جنوب افغانستان برگزار کرد. در این رژه نظامی، صدها خودروی پیشرفته زرهی شامل تانک‌ و نفربر در جاده‌های شهر قندهار به نمایش گذاشته شدند. همچنین تعدادی از بالگردهای آمریکایی و روسی نیز در این رژه نظامی به پرواز درآمدند. هدف از این رژه نظامی استقبال از برنامه جدید طالبان برای ایجاد ارتشی منظم و قدرتمند اعلام شده است.

هم‌زمان با این رژه، ۷۰۰ جنگجوی طالبان نیز پس از یک دوره آموزشی سه‌ماهه، پایان دوره آموزشی‌شان را با این رژه جشن گرفتند. آن‌ها با یونیفرم نظامی نیروهای امنیتی سابق افغانستان و با سلاح‌های آمریکایی، در این رژه شرکت کرده بودند. با اینکه گفته می‌شود نیروهای هوایی افغانستان با هواپیماهای نظامی، افغانستان را ترک کرده‌اند، اما پرواز چندین بالگرد می ۱۷ روسی و بلک‌‌ هاک آمریکایی در این رژه نشان داد طالبان توانسته‌ است نیروی لازم برای به پرواز درآوردن بالگردهای موجود در افغانستان را پیدا کند و حتی توان تعمیر تعدادی از این بالگردها را که پیش از سقوط حکومت پیشین تخریب شده بودند، به دست بیاورد. این رژه نظامی در شهر قندهار انجام شد و طالبان از رسانه‌های داخلی و خارجی خواسته بود تا این رژه نظامی را پوشش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رژه نظامی طالبان در حالی انجام شد که ارتش منظم افغانستان که سرمایه ۲۰‌ ساله دولت افغانستان و تحت حمایت جامعه جهانی بود، یک‌شبه و پس از سقوط حکومت اشرف غنی، از هم پاشید. گفته می‌شد که ارتش دولت پیشین افغانستان‌‌‌ــ به‌دلیل دسترسی به ساز‌و‌برگ پیشرفته نظامی که آمریکا و ناتو در اختیارش قرار داده بود- یکی از قوی‌ترین ارتش‌های منطقه است، اما این ارتش منظم و قدرتمند به‌دلیل فساد در لایه‌های درونی نتوانست مقابل نیروهای غیرمنظم طالبان دوام بیاورد.

دولت آمریکا بخشی از نیروهای ویژه به‌خصوص کماندوهای موسوم به «قطعات صفری» یا نیروهای ویژه امنیت ملی افغانستان را از این کشور خارج کرد. این نیروها با هزینه آمریکا و با جدیدترین روش‌های نظامی آموزش‌ دیده بودند و بیشترین جنگ و عملیات هدفمند را علیه طالبان انجام ‌دادند.

با این‌ حال، هنوز هزاران سرباز و افسر نظامی ارتش سابق در افغانستان باقی‌ مانده‌اند. رژیم طالبان به‌تازگی اعلام کرده است که ارتش منظم و قدرتمندی در افغانستان ایجاد خواهد کرد. رسانه‌ها به نقل از ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان، نوشته‌اند که او وعده ایجاد یک ارتش منظم و قدرتمند را داده است؛ هرچند در وعده سرپرست وزارت دفاع طالبان حرفی از برگشت سربازان و افسران سابق ارتش نیست.

مولوی فصیح الدین، رئیس ستاد ارتش افغانستان، چندی پیش به رسانه‌ها گفته بود که آن‌ها ارتش منظمی خواهند ساخت و در آن از سربازان و افسران ارتش سابق نیز استفاده خواهند کرد.

وزارت دفاع طالبان همچنین به‌تازگی نام‌ لشکر‌های این وزارت را تغییر داده است. لشکر عملیات خاص به لشکر مرکزی‌، لشکر ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان به نام لشکرالفتح و لشکر ۲۰۷ هرات به نام لشکر الفاروق تغییر نام پیدا کرده است. این تغییر نام با واکنش افکار عمومی در رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. برخی از شهروندان افغانستان می‌گویند نام‌های گذشته رابطه مستقیم با فرهنگ زبانی و جغرافیایی مردم داشت، اما نام‌های جدید بیشتر جنبه ایدئولوژیک دارند و ربطی به تاریخ و جغرافیای افغانستان ندارند.

در حال حاضر، افغانستان کشوری است که هیچ‌گونه نیروی نظامی منظم ندارد. پلیس و ارتش این کشور پس از سقوط دولت پیشین از هم‌ پاشیده و جنگجویان نامنظم جای آنان را گرفته‌اند. طالبان که وعده ایجاد یک ارتش منظم را داده است، به دلیل نداشتن نیرو، با تحقق این وعده فاصله زیادی دارد.