دانشمندان غرّش مهیب سیاهچاله‌ها را رصد می‌کنند

دانشمندان امیدوارند که از این فهرست برای درک بهتر نحوه تولد و مرگ ستارگان استفاده کنند

امواج گرانشی، لرزه‌هایی در ساختار فضا-زمان‌اند که عمدتا در اثر ادغام دو سیاهچاله ایجاد می‌شوند - ویکی‌پدیا

دانشمندان فهرستی طولانی از امواج گرانشی که نمایانگر طیف گسترده‌ای از سیاهچاله‌ها است را منتشر کرده‌اند.

امواج گرانشی، لرزه‌هایی در ساختار فضا-زمان‌اند که در جریان رخدادهای شدید و غیرعادی در کیهان، عمدتا در اثر ادغام دو سیاهچاله ایجاد می‌شوند.

مبانی نظری وجود امواج گرانشی توسط اینشتین ارائه شد، اما این امواج تا سال ۲۰۱۵ هرگز آشکارسازی نشدند. هرچند از آن زمان تاکنون کشف امواج گرانشی به‌سرعت شتاب گرفت و اکنون دانشمندان گاهی طی یک روز چند موج گرانشی مشاهده می‌کنند.

جدیدترین فهرست شامل ۳۵ رخداد از این نوع، تعداد کل امواج گرانشی کشف‌شده را به ۹۰ می‌رساند.

این فهرست ازاین‌رو قابل‌توجه است که شامل برخی امواج گرانشی نادر است. درحالی‌که ۳۳ مورد از بین آن‌ها ناشی از ادغام سیاهچاله‌ها است، به نظر می‌رسد دو مورد از آن‌ها از ادغام سیاهچاله‌ها و ستاره‌های نوترونی پدیدار شده‌اند.

به نظر می‌رسد یکی از آن‌ها نشان‌دهنده یک سیاهچاله عظیم - با جرمی برابر با ۳۳ برابر جرم خورشید ما - است که با یک ستاره نوترونی نسبتا کوچک با جرمی فقط ۱.۱۷ برابر جرم خورشید ما در حال ادغام است. این جرم کم باعث می‌شود که این ستاره نوترونی یکی از کم جرم‌ترین ستاره‌های نوترونی باشد که تاکنون مشاهده شده است.

دانشمندان امیدوارند که از این فهرست برای درک بهتر نحوه تولد و مرگ ستارگان و برای فهمیدن اینکه چه چیزی تعیین می‌کند که ستارگان به سیاهچاله یا ستاره نوترونی تبدیل شوند استفاده کنند.

امواج گرانشی فراتر از اینکه به‌خودی‌خود شگفت‌انگیزند، در تحقیق‌های ستاره‌شناسی «پیام‌رسان چندگانه» نیز کاربرد دارند. این روش در کنار امواج نور، از امواج گرانشی برای راهی برای کاوش بخش‌های دوردست عالم استفاده می‌کند.

کریستوفر بری، عضو رصدخانه تداخل‌سنج لیزری امواج گرانشی (لایگو) همکاری علمی (LSC) در بیانیه‌ای گفت: «ما همین الان شروع کرده‌ایم تنوع شگفت‌انگیز سیاهچاله‌ها و ستاره‌های نوترونی را درک کنیم.»

«نتایج جدید ما ثابت می‌کنند که آن‌ها در اندازه‌ها و مجموعه‌های زیادی وجود دارند. ما برخی از معماهای دیرینه را کشف کرده‌ایم و هم‌چنین از برخی از رازهای جدید پرده برداشته‌ایم. ما با استفاده از این مشاهده‌ها به کشف اسرار تکامل ستارگان -این اجزای سازنده عالم هستی- نزدیک‌تر شده‌ایم.»