سفر وزیر خارجه امارات به سوریه

عبدالله بن زاید نخستین مقام اماراتی است که در ۱۰ سال گذشته به دمشق سفر کرده است

وزیر امور خارجه امارات متحده عربی ساعتی پیش وارد دمشق پایتخت سوریه شد.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان نخستین مقام عالی‌رتبه دولت امارات متحده عربی است که از زمان آغاز ناآرامی‌ها و بروز جنگ داخلی در ۱۰ سال گذشته به این کشور سفر می‌کند. امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۹ نیز سفارت خود در دمشق را مجددا فعال کرده بود.

خبرگزاری الوطن سوریه گزارش داده است که یک هیات عالی‌رتبه، وزیر خارجه امارات را در این سفر همراهی می‌کنند.

پیش‌تر امارات متحده عربی بر لزوم پذیرش سوریه به عنوان بخشی از کشورهای جهان عرب تاکید کرده بود. اسفندماه سال گذشته، عبدالله بن زاید در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که «بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به نفع این کشور و همه کشورهای منطقه خواهد بود.»

او در عین حال افزود که قانون موسوم به «قانون سزار» که دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۹  امضا کرد، «بزرگ‌ترین چالش» بر سر راه همکاری با سوریه است. بر اساس این قانون، ایالات متحده دولت سوریه و بشار اسد رئیس جمهور آن کشور را به اتهام جنایات جنگی علیه مردم سوریه، تحریم کرده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد سفر شیخ عبدالله بن زاید به دمشق بخشی از راهبرد دولت امارات متحده عربی برای برقراری آشتی میان سوریه و اعضای اتحادیه عرب باشد.

پیش‌تر شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز بر اهمیت راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران جنگ سوریه که امنیت مردم آن کشور را تضمین کند و از آن‌ها در برابر سازمان‌های تروریستی و شبه‌نظامیان فرقه‌ای محافظت کند، تأکید کرده بود چرا که به زعم او گروه‌های یادشده با هرگونه راه حل عملی که منافع آن‌ها را برآورده نکند، مخالفت می‌کنند.

بیشتر از جهان