گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و تراس: پول تانک، سرنوشت نازنین

سرنوشت شهروند ایرانی-بریتانیایی گرفتار در ایران به پرداخت بدهی دوران پادشاهی گره خورده است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران و همتای بریتانیایی او لیز تراس- تسنیم

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه با همتای بریتانیایی خود، لیز تراس، تلفنی صحبت کرد.

به گزارش وزارت خارجه جمهوری اسلامی، امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو «با یادآوری بدهی قدیمی انگلستان به ایران، بازپرداخت این بدهی را حق ملت ایران خواند و بر لزوم اقدام فوری لندن برای بازپرداخت هرچه سریع‌تر این بدهی تاکید کرد.»

در دوران محمدرضا شاه پهلوی، ایران قراردادی برای خرید صدها تانک با بریتانیا بسته بود که پس از انقلاب، بریتانیا از تحویل تانک‌ها به جمهوری اسلامی خودداری کرد. اکنون جمهوری اسلامی ایران به دنبال دریافت بدهی و سود قراردادی است که در دوران پهلوی منعقد شده بود.

تهران می‌گوید بریتانیا نه تنها باید بدهی خود را بپردازد، بلکه باید سود آن را هم پرداخت کند، که سر به چهارصد میلیون پوند می‌زند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود تکذیب مقامات تهران و لندن، بسیاری، از جمله خانواده نازنین زاغری، بر این باورند که سرنوشت پرونده این شهروند ایرانی-بریتانیایی بازداشت شده در ایران، به پرداخت بدهی بریتانیا گره خورده است.

خانم زاغری با وجود طی کردن دوره پنج ساله حبس به اتهام کمک به «براندازی نرم» (اتهامی که او هیچ‌گاه نپذیرفت)، همچنان در ایران است و گذرنامه‌‌اش به او تحویل داده نشده است. 

بسیاری از ناظران می‌گویند جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به امتیازها و منافع مورد نظر خود از طریق بازداشت دوتابعیتی‌ها، گروگانگیری و باج‌خواهی می‌‌کند.

از همین رو است که به گزارش وزارت خارجه ایران، درصحبت تلفنی روز دوشنبه امیرعبداللهیان با تراس، علاوه بر موضوع روابط تجاری تهران و لندن، «در خصوص برخی موضوعات کنسولی نیز گفت‌وگو شد.»

فروردین امسال، دادگاهی در لندن رسیدگی به بدهی بریتانیا بابت قرارداد فروش تانک‌ها را بار دیگر به تعویق انداخت.

ریچارد رتکلیف، همسر خانم زاغری که در اعتصاب غذا به سر می‌برد، از «بی‌عملی» دولت بریتانیا در رهایی همسرش از جمهوری اسلامی ایران بارها انتقاد کرده است.