«سوءقصد به جان کاظمی کار یک گروه مورد حمایت ایران بود»

رویترز به نقل از چند منبع گفت حداقل یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در حمله یکشنبه دست داشته است

حمله پهپادی روز یکشنبه به سکونتگاه نخست‌وزیر عراق، مصطفی الکاظمی، توسط حداقل یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران صورت گرفته است. این مطلبی است که خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از شماری از مقامات امنیتی عراق و نیروهای نزدیک به شبه‌نظامی‌ها گزارش کرد.

این منابع روز دوشنبه بدون افشای نام‌شان با رویترز صحبت کردند و گفتند پهپادها و مواد انفجاری که در حمله مورد استفاده قرار گرفتند ساخت ایران بودند.

حکومت ایران و گروه‌های شبه‌نظامی عراقی طرفدار آن تا به حال مسئولیت این حمله را نپذیرفته‌اند اما دست به محکوم کردن بلافاصله آن نیز نزدند. این گروه‌ها مدت‌ها است علیه کاظمی فعالیت می‌کنند و در روزهای گذشته پس از شکست سنگینی که در انتخابات مجلس عراق خوردند ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرده‌اند.

عصائب اهل حق، از گروه‌های شیعه حامی حکومت ایران، در پی کشته شدن یکی از فرماندهانش در روز جمعه وعده داده بود که کاظمی را «مجازات» می‌کند. این فرمانده در درگیری نیروهای امنیتی و حامیان عصائب اهل حق که به نتایج انتخابات ماه اکتبر اعتراض می‌کردند کشته شد.

نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق عراق که روابط نزدیکی با عصائب اهل حق و سایر گروه‌های شبه‌نظامی دارد، حمله را محکوم کرد و گفت اختلافات باید «با خرد و تدبیر حل شوند و به دور از خشونت.» آقای مالکی عملکردی بهتر از انتظار در انتخابات داشته و امیدوار است بتواند به کرسی نخست‌وزیری بازگردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق» که جمعی از مهم‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران است حمله روز یکشنبه را «هدف گرفتن دولت عراق» خواند و مدعی شد که توسط دشمنانش جعل شده. این «کمیته» گفت گروه‌های شیعه همچنان به دنبال «مجازات مرتکبین»‌ حمله روز جمعه به معترضین به انتخابات هستند.

به گزارش تلویزیون «المیادینِ» بیروت، نزدیک به حزب‌الله، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در سفری فوری به بغداد با آقای کاظمی و برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق دیدار کرد. به گفته این تلویزیون، قاآنی در دیدار با مقامات عراقی بر لزوم حفظ ثبات و وحدت درونی کشور تاکید کرده است.

حمله صبح روز یکشنبه، که به روشنی سوءقصد به جان نخست‌وزیر بود، با پهپادهایی انجام شد که مجهز به مواد منفجره بودند. به روایت مقامات امنیتی عراق، سه پهپاد خانه کاظمی را که درون «منطقه سبز» بغداد است هدف گرفتند. دو پهپاد پیش از رسیدن به هدف توسط نیروهای عراقی سرنگون شدند اما سومی به خانه نخست‌وزیر اصابت کرد و باعث تخریب بخشی از آن شد. آقای کاظمی و چند نفر از نگهبان‌هایش جراحت‌هایی جزئی برداشتند. البته در مورد این‌که خود کاظمی زخمی شده است یا نه روایت‌های ضد و نقیضی در رسانه‌ها مشاهده می‌شود. برخی می‌گویند کاظمی در زمان حمله اصلا در خانه نبوده است و چند هفته است در مکان متفاوتی در منطقه سبز سکونت دارد.

آقای کاظمی در واکنش به حمله بلافاصله برای مردم عراق سخنرانی کرد و گفت: «خانه من مورد حمله‌ای بزدلانه قرار گرفته است. به شکر خدا، حال من و همکارانم خوب است.»

کاظمی افزود: «راکت‌ها و پهپادهای بزدلانه کشورها و آینده‌ها را نمی‌سازند. ما مشغول ساختن وطن خود با احترام به دولت و نهادهای آن و ساختن آینده‌ای بهتر برای تمام مردم عراق هستیم.»

در پی حمله،‌ نیروهای امنیتی عراق در حالت آماده باش هستند و نیروهای ویژه در سراسر منطقه سبز و محلات نزدیک به آن حضور دارند. هواپیماهای جنگی نیز در آسمان بغداد پرواز می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار ایران بهای سیاسی سنگینی برای این حمله خواهند پرداخت. یکی از رهبران شیعه نزدیک به ایران به وب‌سایت «میدل ایست آی»، مورد حمایت مالی قطر، گفت: «این عملیات ابلهانه و بی‌حساب بود و به نفع هیچ کس تمام نشد. نه عراق، نه گروه‌های شبه‌نظامی، نه ایران. عملیاتی واهی که فقط اوضاع را پیچیده‌تر از پیش کرد. اشتباه بزرگی بود که تمام گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران باید بهایش را بپردازند. مرتکبین می‌خواستند از کاظمی انتقاد بگیرند اما نتیجه شرمسار شدن رهبران گروه‌های نظامی و تعمیق سیاسی و اجتماعی انزوایشان است.»